• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Gå direkte til footer
Kunst På Arbejde Logo

Vis mig din kunst - og jeg skal sige dig, hvem du er

  • FORSIDE
  • UDSTILLINGER
  • VÆLG SELV
  • KUNSTNERE
  • BLIV MEDLEM
    • PRISER
  • OM KPA
    • HISTORIE & ORGANISATION
    • KONTAKT
    • GALLERI FRA MEDLEMMER
    • ARTIKLER
    • VEDTÆGTER
    • REFERATER FRA GENERALFORSAMLINGER
  • DET SKER

Falder du selv i den post-faktuelle fælde?

Falder du også i den postfaktuelle fælde ?

Hvilke signaler ønsker I at sende, og har I en strategi for det, eller mærker I bare efter i maven og vælger det, I kan lide?

I det postfaktuelle samfund vægter holdninger og følelser lige så tungt som erfaringsbaseret viden og fakta. Det er i forlængelse heraf også en udbredt opfattelse inden for kunsten, at det er beskueren selv, der afgør, om det er god eller dårlig kunst. Argumentet er, at alle holdninger og kriterier til kunst er lige gyldige, og at viden om og erfaring med kunst ikke spiller nogen rolle. Det er alene op til publikum at afgøre, hvad de synes. Det er særlig problematisk, fordi det både er rigtigt og forkert.

Man skal holde tungen lige i munden, når det handler om kunst og udsmykning af sin virksomhed, for man kan let ende med at sende et signal om amatørisme med den folkekære, men “glade fiduskunst i stærke farver”. Det ønsker de færreste.

Men hvad er god kunst, og hvad er dårlig kunst? Må man eller må man ikke selv bestemme, hvad man kan lide? Selvfølgelig må man det, men bare fordi man ikke selv kan se forskellen på, hvad der er kvalitet, og hvad der ikke er, så er der forskel.

På den ene side er det legitimt at have en mening, for det er vel det, som kunsten gerne vil have os til? Men det er også åbenlyst forkert at dømme kvaliteten af et kunstværk som lægmand på lige fod med professionelle. De færreste ville dømme en hjerteoperation på lige fod med en kirurg – men man gør det gerne med kunsten.

Tidligere havde man flere faste objektive krav til kunst. Eksempelvis var det et krav, at kunstneren var god til sit håndværk. I dag er det vanskeligt at formulere objektive kriterier for god og dårlig kunst. Kunsten bruger mange flere greb og medier og er langt mere flertydig. Derfor er det en udfordring at finde en fælles forståelse for, hvad god kunst er. Når de objektive kriterier mangler, ja så udfylder det moderne menneske gerne rollen som kunstkritiker selv. Logikken er jo, at alles mening tæller stort set lige meget.

Men det ændrer ikke på, at der ER forskel på, hvad der er god og dårlig kunst. Rigtig mange kan se det, og de fleste kan fornemme det. Der er naturligvis gråzoner, men med enkelte undtagelser er kunstkyndige i store træk enige om, hvad der er god kunst, og hvad der er amatørkunst. De professionelle er ikke i tvivl, fordi de er professionelle.

Det er så op dig at beslutte, hvilke signaler du vil sende om din virksomhed.

Skrevet i: Vidste du egentligt at....

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bliv en del af vores nyhedsbrev og modtag nyheder og informationer om nye værker og lign.

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Kunstnere

Albert Mertz Andy Warhol Anna Fro Vodder Asger Mortensen Balder Olrik Bent Holstein Bjørn Nørgaard Bjørn T. Hansen Claus Carstensen Erró Frans Jacobi Frithioff Johansen Henry Heerup Hotel Pro Forma Jan W. Morthenson Jens Axel Beck Jens Birkemose Jens Thegler Jim Dine Karel Appel Kaspar Bonnén Kenn André Stilling Kirsten Dehlholm Lars Nørgård Lise Malinovsky Mie Mørkeberg Morten Buch Ole Sporring Per Arnoldi Per Kirkeby Peter Bonde Peter Bonnén Peter Carlsen Peter Hentze Peter Holst Henckel Peter Nyborg Pierre Alechinsky Poul Gernes Preben Franck Stelvig Richard Mortensen Seppo Mattinen Stig Brøgger Sven Dalsgaard Tom Krøjer Wiliam Skotte Olsen
Sølvgade 4, 1307 København K - Tlf.: 3313 5601 - Email: post@kunst-paa-arbejde.dk