”Et besøg på Louisiana må gerne være lidt som et besøg hos en excentrisk onkel, der samler på kunst”, sagde museets stifter Knud W. Jensen. Set udefra giver Louisiana ikke indtryk af at være et stort museum. Tværtimod kan det virke intimt og hjemligt, og det er netop meningen. Louisiana blev skabt til at være et særligt sted, der skulle skille sig ud i forhold til landets øvrige kunstmuseer.
Starten på historien
I 1955 købte Knud W. Jensen den 100 år gamle hvide villa med navnet Louisiana. Han var på det tidspunkt forretningsmand og ostegrossist, men drømte om at skabe et museum for moderne dansk kunst. Han var optaget af at få kunsten ud til folket og var bl.a. i 1954 med til at stifte foreningen Kunst på arbejdspladsen (i dag Kunst På Arbejde), som udlåner kunst til arbejdspladser for at gøre kunsten til en del af menneskers hverdag. Ønsket med det nye museum var også at dele kunsten med andre, og at bryde med den fremmedgjorthed Knud W. Jensen mente kendetegnede datidens store museer med nationalgalleriet Statens Museum for Kunst som det primære danske eksempel. I stedet for monumentale bygninger ville han have bygninger i menneskelig skala tæt på naturen. Kunstmuseet Louisiana åbnede i 1958.