Komposition er lavet af Mogens Andersen og er 66b x 82h – Værket er med i udstillingen Våbenbrødre.
Den danske maler og grafiker Mogens Andersen (1916-2003) var en pioner inden for det abstrakte maleri. Han startede som elev på P. Rostrup Bøyesens malerskole 1933-39, hvor han, inspireret af “mørkemalere” som Erik Hoppe og Niels Lergaard, udviklede et maleri med store grove strøg og figurbilleder i jordfarveskalaen. Allerede i 1935 debuterede han på Kunstnernes Efterårsudstilling, men via en brændende interesse for det franske maleri fjernede han sig gradvist fra traditionelle modelstudier og naturforlæg.
Mogens Andersen blev kendt for sin stærke tilknytning til Frankrig og moderne fransk kunst. Siden han i 1945 slog sig ned i Paris, hvor han boede i perioder frem til 1965, fik fransk lyrisk-abstrakt kunst stor betydning for hans malemåde. Inspireret af bl.a. Pierre Soulages udviklede han sin karakteristiske blanding af mørke, nærmest musikalsk legende arabeskformer på lysere baggrundsfarver. Som moden kunstner bevægede han sig behersket og koncentreret igennem farvernes stoflighed – oftest balanceret med bløde, rytmiske penselstrøg og energiske kontraster.
På eget initiativ opsøgte Andersen kunstnere som Matisse, Georges Braque og Henri Laurens i deres atelierer. Indtrykkene fra de franske forbilleder blev nedfældet i hans første bog “Moderne fransk Malerkunst” (1948). Den franske kunsts poetiske nøgternhed blev en uomgængelig faktor i hans værker, og Andersen erklærede definitivt sin kærlighed til abstraktionen:
“At en kunstner udtrykker sig abstrakt vil på ingen måde sige, at han flygter fra genstandsverdenen, fra alt det som et menneske kan se og sanse i sin omverden. Abstraktion i billedkunsten er blot et andet ord for frigørelse fra det, som begrænses af synet og erfaringen. At frigøre sig er derfor heller ikke det samme som at flygte. Det er retten til at kunne bevæge sig frit i forhold til sit ståsted. Uden denne ret vil en kunstner ikke være i stand til at opdage nye verdener.”
Om nogen har Mogens Andersen været med til at placere det abstrakte maleri i det offentlige rum, og talt dets sag i både bøger, kronikker og malerier. Hans første store udsmykning af Københavns Hovedbibliotek (1957-59) resulterede i en voldsom debat omkring netop den abstrakte kunst. Siden opnåede han stor anerkendelse og udførte en lang række udsmykningsopgaver, bl.a. til kunstmuseet i Bochum i Tyskland (1981) og Sejs-Svejbæk Kirke ved Silkeborg (1990).
Mogens Andersen var medlem af flere franske og danske kunstnersammenslutninger og modtog både Eckersberg Medaljen (1949) og Thorvaldsen Medaljen (1984). Han er repræsenteret på talrige museer i ind- og udland bl.a. Statens Museum for Kunst, Randers Kunstmuseum, Kunstindustrimuseet, Malmø Museum, Bridgestone Museum – Tokyo og Nationalmuseet Warzawa.