er lavet af Niki De Saint Phalle og er 76b x 61h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle.
Niki de Saint Phalle (1930-2002) blev født nær Paris som datter af en amerikansk mor og en fransk, adelig far. Hun voksede op i USA, hvor hun arbejdede som fotomodel for Vogue, Elle og LIFE Magazine. Som 18-årig blev hun gift og fik snart efter to børn, men hun forlod senere både mand og familie for at hellige sig kunsten og dens terapeutiske effekter.
Saint Phalle brød igennem på den internationale kunstscene i begyndelsen af 60’erne, da hun som den eneste kvindelige kunstner kom med i gruppen Nouveaux Réalistes. Hun blev hurtigt kendt for sine originale “skydebilleder”: Iført en kropsnær hvid dragt, skinnende, sorte læderstøvler og bevæbnet med en salonriffel skød hun løs på sine billeder, der gemte lommer af maling, som eksploderede. Det var et opgør med patriarkatet og mænd i al almindelighed men også specifikt hendes far, der havde forgrebet sig på hende, da hun var barn.
Den kvindelige eksistens og identitet er hovedtemaet i Saint Phalles kunst. Igennem årene skabte hun en række farvestrålende og frodige kvindeskulpturer i polyester – de såkaldte Nana-skulpturer. Disse kvindeskulpturer hylder kvindekroppen og udtrykker glæde, selvtillid og frugtbarhed. Bag den stærke udstråling problematiserer Nana’erne dog også de fastlåste kvinderoller og skønhedsidealer, som Saint Phalle selv inkarnerede som ung fotomodel og siden kæmpede imod.
For Saint Phalle var kunst og selviscenesættelse to sider af samme sag. Hun indtog rollen som eventyrlysten femme fatale og eksplosiv feminist. Et af hendes mest kendte værker er den 25 meter lange, 9 meter brede og 6 meter høje walk-in skulptur “Hun – en katedral” (1966), som hun byggede på Moderna Museet i Stockholm sammen med sin nye ægtemand Jean Tinguely. Den store Nana-skulptur lå med spredte ben, så besøgende gik ind i den gigantiske kvindekrop via skødet!
Niki de Saint Phalle finansierede i årevis sine egne store værker bl.a. livsværket “Tarot-haven” i Toscana, som hun arbejdede på i 20 år. Parken, der ligger nogenlunde midtvejs mellem Rom og Siena, er en landskabspark med monumentale skulpturer inspireret af symbolske figurer fra tarot kort, og viser, som et eventyrland, al den vitalitet og frodighed, der kendetegner Saint Phalles værk.
Niki de Saint Phalle er blevet vist på store retrospektive udstillinger verden over, og så udstillede hun først i 1960’erne på både Louisiana og i det lille avantgardegalleri Köpcke i København. Hun er repræsenteret i store samlinger verden over heriblandt Sprengel Museum i Hannover, Moderna museet i Stockholm og KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg. Hvis du vil se flere af hendes værker, så tag et kig på vores hjemmeside:
https://www.kunst-paa-arbejde.dk/udstilling/eduardo-arroyo-erro-niki-de-saint-phalle/