Brushstoke er lavet af Roy Lichtenstein og er 59b x 75h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
Roy Lichtenstein
As I opened fire – Roy Lichtenstein – 3973B
As I opened fire er lavet af Roy Lichtenstein og er 78b x 66h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
That´s the way it should have begun, but it´s hopeless – Roy Lichtenstein – 2277B
That´s the way it should have begun, but it´s hopeless er lavet af Roy Lichtenstein og er 91b x 91h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
The enemy would have been warned – Roy Lichtenstein – 3975B
The enemy would have been warned er lavet af Roy Lichtenstein og er 78b x 66h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
Cow going abstract – Roy Lichtenstein – 4240B
Cow going abstract er lavet af Roy Lichtenstein og er 80b x 68h – Værket er med i udstillingen Tegneserier og Samfundskritik
Cow going abstract – Roy Lichtenstein – 4238B
Cow going abstract er lavet af Roy Lichtenstein og er 80b x 68h – Værket er med i udstillingen Tegneserier og Samfundskritik
Plakat – Roy Lichtenstein – 2276B
Plakat er lavet af Roy Lichtenstein og er 74b x 74h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
Cow going abstract – Roy Lichtenstein – 4239B
Cow going abstract er lavet af Roy Lichtenstein og er 80b x 68h – Værket er med i udstillingen Tegneserier og Samfundskritik
That my ship was below them – Roy Lichtenstein – 3974B
That my ship was below them er lavet af Roy Lichtenstein og er 78b x 66h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
Around the USA – Roy Lichtenstein – 1699B
Around the USA er lavet af Roy Lichtenstein og er 50b x 43h – Værket er med i udstillingen Amerikansk grafik.
Den amerikanske maler, billedhugger og grafiker Roy Lichtenstein (1923-97) er en af de mest indflydelsesrige kunstnere i det 20. århundrede og blev en ledende figur indenfor Popkunsten. Han studerede hos Reginald Marsh ved Art Students’ League i New York, og uddannede sig på Ohio State University. Til at starte med eksperimenterede han med den abstrakte ekspressionisme og kubismen. Samtidig arbejdede han som designer og grafisk tegner.
I 1960-63 underviste Lichtenstein på Rutgers University, hvor han mødte happening-kunstnere som Allan Kaprow og Jim Dine. Det fik stor betydning for hans kunstneriske udtryk, som hurtigt fik en både ironisk og humoristisk gennemslagskraft. I 1961 malede han et skelsættende billede med Anders And og Mickey Mouse på fisketur, og han gik dernæst på opdagelse i alt fra tegneseriehæfter og reklamehæfter til telefonbøger for at finde inspiration.
Lichtenstein er i dag særligt kendt for malerier, der tager afsæt i amerikanske tegneserier fra 1940’erne og 1950’erne. Han forstørrede billeder fra populærkulturen så meget op, at de basale farver og prikker blev synlige, overførte motivet til lærred og farvelagde til sidst med sine pensler. Det resulterede i en særlig blanding af mekanisk masseproduktion og klassisk maleri.
Ved at udvælge isolerede øjeblikke og lade beskueren deltage i opbygningen og afkodningen af billedets form og indhold, var han med til at stille skarpt på, hvad et billede egentlig er, og hvordan vi definerer kunstneren i vores samfund. Forholdet mellem billedet og virkeligheden er et grundtema i hans mangfoldige værker, som i dag findes på store museer verden over.