Litografiet “Uden titel” er udført i 2003 af Nils Erik Gjerdevik og måler 56 x 77 cm. Værket er med i udstillingen “Abstraktioner”.
Litografi
Komposition – Per Kirkeby – 4969B
Komposition er lavet af Per Kirkeby i 1994 og er H: 87 x B: 125 cm – Værket er med i udstillingen Midt i tidens oprør
Bjørn Nørgaard – “Det tårnhøje helvede” – 5235B
“Det tårnhøje helvede” er udført af Bjørn Nørgaard og er Blad 2 fra serien “Kong” (Utopier i virkeligheden, Strindberg). Serien er trykt hos Clot, Bramsen & Georges i Paris i 1981 og solgt hos Edition Galleri Flindt i Aarhus. Måler: 93 x 69 cm.
Bjørn Nørgaard – “Ohne Titel” – 5234B
“Ohne Titel” er udført af Bjørn Nørgaard og er Blad 5 fra serien “Kong” (Utopier i virkeligheden, Strindberg). Serien er trykt hos Clot, Bramsen & Georges i Paris i 1981 og solgt hos Edition Galleri Flindt i Aarhus. Måler: 93 x 69 cm.
Bjørn Nørgaard – “2, 4, 8” – 5233B
“2, 4, 8″ er udført af Bjørn Nørgaard og er Blad 4 fra serien “Kong” (Utopier i virkeligheden, Strindberg). Serien er trykt hos Clot, Bramsen & Georges i Paris i 1981 og solgt hos Edition Galleri Flindt i Aarhus. Måler: 93 x 69 cm.
Bjørn Nørgaard – “Portræt” – 5232B
“Portræt” er udført af Bjørn Nørgaard og er Blad 3 fra serien “Kong” (Utopier i virkeligheden, Strindberg). Serien er trykt hos Clot, Bramsen & Georges i Paris i 1981 og solgt hos Edition Galleri Flindt i Aarhus. Måler: 93 x 69 cm.
Bjørn Nørgaard – “Ariane Endormie” – 5231B
“Ariane Endormie” er udført af Bjørn Nørgaard og er Blad 1 fra serien “Kong” (Utopier i virkeligheden, Strindberg). Serien er trykt hos Clot, Bramsen & Georges i Paris i 1981 og solgt hos Edition Galleri Flindt i Aarhus. Måler: 93 x 69 cm.
“When it falls” – Marianne Grønnow – 5229B
“When it falls” er udført af Marianne Grønnow i 2007 og måler 68 x 100 cm
“When it falls” – Marianne Grønnow – 5228B
“When it falls” er udført af Marianne Grønnow i 2007 og måler 68 x 100 cm
“When it falls” – Marianne Grønnow – 5212B
“When it falls” er udført af Marianne Grønnow i 2007 og måler 68 x 100 cm
“When it falls” – Marianne Grønnow – 5211B
“When it falls” er udført af Marianne Grønnow i 2007 og måler 68 x 100 cm
Komposition – Erik A. Frandsen – 5214B
Komposition er udført af Erik A. Frandsen i 2002 og måler 76 x 54 cm
Figurkomposition – Erik A. Frandsen – 5213B
Figurkomposition er udført af Erik A. Frandsen i 2000 og måler 100 x 70 cm.
In the land of Flora Danica – Lise Blomberg Andersen – 5188B
In the land of Flora Danica er udført af Lise Blomberg Andersen i 2013 og måler 51 x 66 cm
Geranium i landskab – Marianne Grønnow – 5189B
Geranium i landskab er udført af Marianne Grønnow i 2013 og måler 86 x 63 cm
Malene Landgreen – 5210B
Litografiet er udført af Malene Landgreen i 2020 og måler 81 x 61 cm.
Malene Landgreen – 5209B
Litografiet er udført af Malene Landgreen i 2020 og måler 81 x 61 cm
Malene Landgreen – 5207B
Litografiet er udført af Malene Landgreen i 2020 og måler 81 x 61 cm
Malene Landgreen – 5206B
Litografiet er udført af Malene Landgreen i 2020 og måler 81 x 61 cm
Malene Landgreen – 5205B
Litografiet er udført af Malene Landgreen i 2020 og måler 81 x 61 cm
Malene Landgreen – 5204B
Litografiet er udført af Malene Landgreen i 2020 og måler 81 x 61 cm
Malene Landgreen – 5203B
Litografiet er udført af Malene Landgreen i 2020 og måler 81 x 61 cm
Elements – Emily Gernild – 5202B
“Elements” er udført af Emily Gernild i 2018 og måler 112 x 81 cm
Chili – Emily Gernild – 5201B
Chili er udført af Emily Gernild i 2018 og måler 69 x 87 cm
Fork – Emily Gernild – 5200B
“Fork” er udført af Emily Gernild i 2018 og måler 69 x 87 cm
Komposition – Emily Gernild – 5199B
Komposition er udført af Emily Gernild i 2019 og måler 67 x 51 cm
Komposition – Emily Gernild – 5198B
“Komposition” er udført af Emily Gernild i 2019 og måler 52 x 66 cm
Komposition – Emily Gernild – 5197B
“Komposition” er udført af Emily Gernild i 2019 og måler 52 x 66 cm
Komposition – Emily Gernild – 5196B
“Komposition” er udført af Emily Gernild i 2019 og måler 52 x 66 cm
Det tredje øjes Venus – Claus Bojesen – 1998B
Toledo – 3369B
er lavet af Toledo og er 87b x 69h – Værket er med i udstillingen Engelsk figurativ kunst når den er bedst
komposition – Hans Jørgen Hvid – 2753b
komposition er lavet af Hans Jørgen Hvid og er 56b x 70h – Værket er med i udstillingen
Cathrine – Antonio Saura – 3261B
Cathrine er lavet af Antonio Saura og er 57b x 76h – Værket er med i udstillingen Den engagerede kunstner
Komposition – Richard Mortensen – 2980B
Komposition er lavet af Richard Mortensen og er 62b x 81h – Værket er med i udstillingen To Konkrete
Komposition Flowers – Andy Warhol – 2044B
Komposition Flowers er lavet af Andy Warhol og er 79b x 79h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
"Pinocchio" – Jim Dine – 4727B-4728B
"Pinocchio" er lavet af Jim Dine og er 101b x 67h – Værket er med i udstillingen "Pinocchio" fortalt af Jim Dine
Revir II – Bertil Warnolf – 3145B
Revir II er lavet af Bertil Warnolf og er 67b x 80h – Værket er med i udstillingen Svensk Grafik II
Komposition – Mogens Andersen – 1667B
Komposition er lavet af Mogens Andersen og er 66b x 82h – Værket er med i udstillingen Våbenbrødre.
Den danske maler og grafiker Mogens Andersen (1916-2003) var en pioner inden for det abstrakte maleri. Han startede som elev på P. Rostrup Bøyesens malerskole 1933-39, hvor han, inspireret af “mørkemalere” som Erik Hoppe og Niels Lergaard, udviklede et maleri med store grove strøg og figurbilleder i jordfarveskalaen. Allerede i 1935 debuterede han på Kunstnernes Efterårsudstilling, men via en brændende interesse for det franske maleri fjernede han sig gradvist fra traditionelle modelstudier og naturforlæg.
Mogens Andersen blev kendt for sin stærke tilknytning til Frankrig og moderne fransk kunst. Siden han i 1945 slog sig ned i Paris, hvor han boede i perioder frem til 1965, fik fransk lyrisk-abstrakt kunst stor betydning for hans malemåde. Inspireret af bl.a. Pierre Soulages udviklede han sin karakteristiske blanding af mørke, nærmest musikalsk legende arabeskformer på lysere baggrundsfarver. Som moden kunstner bevægede han sig behersket og koncentreret igennem farvernes stoflighed – oftest balanceret med bløde, rytmiske penselstrøg og energiske kontraster.
På eget initiativ opsøgte Andersen kunstnere som Matisse, Georges Braque og Henri Laurens i deres atelierer. Indtrykkene fra de franske forbilleder blev nedfældet i hans første bog “Moderne fransk Malerkunst” (1948). Den franske kunsts poetiske nøgternhed blev en uomgængelig faktor i hans værker, og Andersen erklærede definitivt sin kærlighed til abstraktionen:
“At en kunstner udtrykker sig abstrakt vil på ingen måde sige, at han flygter fra genstandsverdenen, fra alt det som et menneske kan se og sanse i sin omverden. Abstraktion i billedkunsten er blot et andet ord for frigørelse fra det, som begrænses af synet og erfaringen. At frigøre sig er derfor heller ikke det samme som at flygte. Det er retten til at kunne bevæge sig frit i forhold til sit ståsted. Uden denne ret vil en kunstner ikke være i stand til at opdage nye verdener.”
Om nogen har Mogens Andersen været med til at placere det abstrakte maleri i det offentlige rum, og talt dets sag i både bøger, kronikker og malerier. Hans første store udsmykning af Københavns Hovedbibliotek (1957-59) resulterede i en voldsom debat omkring netop den abstrakte kunst. Siden opnåede han stor anerkendelse og udførte en lang række udsmykningsopgaver, bl.a. til kunstmuseet i Bochum i Tyskland (1981) og Sejs-Svejbæk Kirke ved Silkeborg (1990).
Mogens Andersen var medlem af flere franske og danske kunstnersammenslutninger og modtog både Eckersberg Medaljen (1949) og Thorvaldsen Medaljen (1984). Han er repræsenteret på talrige museer i ind- og udland bl.a. Statens Museum for Kunst, Randers Kunstmuseum, Kunstindustrimuseet, Malmø Museum, Bridgestone Museum – Tokyo og Nationalmuseet Warzawa.
Tom Krøjer – 3847B
er lavet af Tom Krøjer og er 65b x 85h – Værket er med i udstillingen Fra fantasiens randområder
Niki De Saint Phalle – 3361B
er lavet af Niki De Saint Phalle og er 76b x 61h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle.
Niki de Saint Phalle (1930-2002) blev født nær Paris som datter af en amerikansk mor og en fransk, adelig far. Hun voksede op i USA, hvor hun arbejdede som fotomodel for Vogue, Elle og LIFE Magazine. Som 18-årig blev hun gift og fik snart efter to børn, men hun forlod senere både mand og familie for at hellige sig kunsten og dens terapeutiske effekter.
Saint Phalle brød igennem på den internationale kunstscene i begyndelsen af 60’erne, da hun som den eneste kvindelige kunstner kom med i gruppen Nouveaux Réalistes. Hun blev hurtigt kendt for sine originale “skydebilleder”: Iført en kropsnær hvid dragt, skinnende, sorte læderstøvler og bevæbnet med en salonriffel skød hun løs på sine billeder, der gemte lommer af maling, som eksploderede. Det var et opgør med patriarkatet og mænd i al almindelighed men også specifikt hendes far, der havde forgrebet sig på hende, da hun var barn.
Den kvindelige eksistens og identitet er hovedtemaet i Saint Phalles kunst. Igennem årene skabte hun en række farvestrålende og frodige kvindeskulpturer i polyester – de såkaldte Nana-skulpturer. Disse kvindeskulpturer hylder kvindekroppen og udtrykker glæde, selvtillid og frugtbarhed. Bag den stærke udstråling problematiserer Nana’erne dog også de fastlåste kvinderoller og skønhedsidealer, som Saint Phalle selv inkarnerede som ung fotomodel og siden kæmpede imod.
For Saint Phalle var kunst og selviscenesættelse to sider af samme sag. Hun indtog rollen som eventyrlysten femme fatale og eksplosiv feminist. Et af hendes mest kendte værker er den 25 meter lange, 9 meter brede og 6 meter høje walk-in skulptur “Hun – en katedral” (1966), som hun byggede på Moderna Museet i Stockholm sammen med sin nye ægtemand Jean Tinguely. Den store Nana-skulptur lå med spredte ben, så besøgende gik ind i den gigantiske kvindekrop via skødet!
Niki de Saint Phalle finansierede i årevis sine egne store værker bl.a. livsværket “Tarot-haven” i Toscana, som hun arbejdede på i 20 år. Parken, der ligger nogenlunde midtvejs mellem Rom og Siena, er en landskabspark med monumentale skulpturer inspireret af symbolske figurer fra tarot kort, og viser, som et eventyrland, al den vitalitet og frodighed, der kendetegner Saint Phalles værk.
Niki de Saint Phalle er blevet vist på store retrospektive udstillinger verden over, og så udstillede hun først i 1960’erne på både Louisiana og i det lille avantgardegalleri Köpcke i København. Hun er repræsenteret i store samlinger verden over heriblandt Sprengel Museum i Hannover, Moderna museet i Stockholm og KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg. Hvis du vil se flere af hendes værker, så tag et kig på vores hjemmeside:
https://www.kunst-paa-arbejde.dk/udstilling/eduardo-arroyo-erro-niki-de-saint-phalle/
Fantasidyr – Soisson – 2161B
Fantasidyr er lavet af Soisson og er 64b x 65h – Værket er med i udstillingen Ekspressiv figur og landskab
Landskab – Per Kirkeby – 2746B
Landskab er lavet af Per Kirkeby og er 67b x 86h – Værket er med i udstillingen Midt i tidens oprør
Nuit – Bjørn T Hansen – 3858B
Nuit er lavet af Bjørn T Hansen og er 67b x 87h – Værket er med i udstillingen Fra fantasiens randområder
Helene Delprath – 3850B
er lavet af Helene Delprath og er 67b x 87h – Værket er med i udstillingen Kunst som samfundskritik energi
Fritz Köthe – 2279B
er lavet af Fritz Köthe og er 53b x 63h – Værket er med i udstillingen Kunst som samfundskritik energi
Komposition – Lars Nørgård – 3702B
Komposition er lavet af Lars Nørgård og er 85b x 68h – Værket er med i udstillingen Grafiske Værker
Komposition V – Carl Magnus – 1655B
Komposition V er lavet af Carl Magnus og er 55b x 75h – Værket er med i udstillingen Sensationsmagerne
Education Cúlturelle – Erik Dietman – 2475B
Education Cúlturelle er lavet af Erik Dietman og er 55b x 45h – Værket er med i udstillingen Erik Dietman og Jens Lausen
La Núit passé ca – Erik Dietman – 2470B
La Núit passé ca er lavet af Erik Dietman og er 55b x 45h – Værket er med i udstillingen Erik Dietman og Jens Lausen
"Pinocchio" – Jim Dine – 4707B-4708B
"Pinocchio" er lavet af Jim Dine og er 101b x 67h – Værket er med i udstillingen "Pinocchio" fortalt af Jim Dine
Cannaregio – Robert Jacobsen – 2097B
Cannaregio er lavet af Robert Jacobsen og er 75b x 61h – Værket er med i udstillingen Våbenbrødre
Eduardo Arroyo – 3270B
er lavet af Eduardo Arroyo og er 60b x 76h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle
Niki De Saint Phalle – 3360B
er lavet af Niki De Saint Phalle og er 76b x 61h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle
"Pinocchio" – Jim Dine – 4733B-4734B
“Pinocchio” er lavet af Jim Dine og er 101b x 67h. Værket er med i udstillingen “Pinocchio fortalt af Jim Dine”.
Den amerikanske kunstner og digter Jim Dine (f. 1935) blev født i Cincinnati, Ohio. Han flyttede i 1958 til New York, hvor han hurtigt blev en del af kunstnermiljøet omkring Allan Kaprow og Claes Oldenburg – to afgørende skikkelser i popkunsten. Jim Dine lavede til at starte med eksperimenterende happenings og skelsættende assemblager, hvor hverdagens genstande blev sat sammen for at belyse emner som identitet, krop og erindring.
Dine har siden fortsat sit arbejde med forskellige genrer og materialer. I 1960’erne blev han særligt optaget af maleriet, hvor han ofte viser sin store interesse for populærkulturens billeder ved at gentage enkle motiver som hjerter, fugle, badekåber og blomster. Han er generelt optaget af kunstens æstetiske virkemidler og forhold til virkeligheden, og så anvender han gerne symbolsk ladede motiver bl.a. fra sin barndom.
Et motiv, som har fyldt meget i Dines kunstneriske univers siden 1990’erne, er Pinocchio. Det gamle eventyr blev skrevet af italieneren Carlo Collodi tilbage i 1881 og fortolket af Disney i 1941. Siden Dine som 6-årig så den elskede tegnefilm, har Pinocchios dramatiske følelsesliv og store hjerte haft særlig betydning for ham. I historien om Pinocchio finder han mange referencer til selve den kunstneriske skabelsesproces. Så synes man, at Gepetto ligner Jim Dine, er det ikke et tilfælde. Selv fortæller Jim Dine:
“I saw the Walt Disney movie when I was six, and I was very frightened by it, enchanted by it. And I identify with it. I was a liar, little boys are liars. All the time I was identifying with the boy, but now, you know it is a great story because it’s a metaphor for art, this old man brings the puppet to consciousness through his craft, and in the end I am Geppetto, I am no longer Pinocchio.”
I kan se en video om Dines forhold til selvportrætter her.
Jim Dine har sat sit præg på kunstverdenen i mere end fire årtier. Han er repræsenteret i store samlinger verden over heriblandt MOMA, Tate Modern, Bilbao Fine Arts Museum, Louisiana og KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg.
Leger-tres Leger – Erik Dietman – 2468B
Leger-tres Leger er lavet af Erik Dietman og er 55b x 45h – Værket er med i udstillingen Erik Dietman og Jens Lausen
Verrige de l´æoil – Corneille – 2583B
Verrige de l´æoil er udført af Corneille og måler 81 x 57 cm
Jens Johannesen – 3342B
Værket er lavet af Jens Johannesen og er 72b x 60h – Værket er med i udstillingen Raderinger og litografier
Forsøgsavling – Folke Lind – 2083B
Forsøgsavling er lavet af Folke Lind og er 72b x 60h – Værket er med i udstillingen Svensk Grafik II
Klein Kunst – Erik Dietman – 2469B
Klein Kunst er lavet af Erik Dietman og er 55b x 45h – Værket er med i udstillingen Erik Dietman og Jens Lausen
Pour Dominique / Pour Christian – Eduardo Arroyo – 3985B
Pour Dominique / Pour Christian er lavet af Eduardo Arroyo og er 81b x 71h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle
Gare D´Austerlitz, Paris – Anita Jørgensen – 3675B
Litografiet “Gare D´Austerlitz, Paris” er lavet af Anita Jørgensen i 1988 og måler 60 x 76 cm. Værket er med på udstillingen “Abstraktioner”.
Komposition – Richard Mortensen – 2983B
Komposition er lavet af Richard Mortensen og er 77b x 81h – Værket er med i udstillingen To Konkrete
Les Zannales du son – Matta – 1806B
Les Zannales du son er lavet af Matta og er 79b x 64h – Værket er med i udstillingen Ekspressiv figur og landskab
Heroisk udsigt – Per Kirkeby – 2748B
Heroisk udsigt er lavet af Per Kirkeby og er 86b x 67h – Værket er med i udstillingen Midt i tidens oprør.
Per Kirkeby (f. 1938) er kendt som en af vor tids store internationale billedkunstnere. Han studerede i en ung alder geologi ved Københavns Universitet, og den naturvidenskabelige verden fik stor indflydelse på hans kunst. I 1962 opsøger Kirkeby den eksperimenterende kunstskole i København, Eks-skolen, hvor han sammen med kunstnerkollegerne Poul Gernes, Peter Louis-Jensen og Bjørn Nørgaard udforsker nye udtryksmuligheder inspireret af bl.a. popkunst, happenings og minimalisme.
Fra 1965 tager Kirkebys kunstneriske karriere for alvor fart. Han får sin første separatudstilling på Den Frie i København og også sin første internationale udstilling. Han debuterer også som lyriker med digtsamlingen Litt, og litteraturen vedbliver at være central i Kirkebys kunstneriske virke, som generelt er karakteriseret ved mange forskellige billedtyper og kunstgenrer, der overlapper hinanden.
I 60’erne udfører han happenings med bl.a. Joseph Beuys og Bjørn Nørgaard. Han rejser desuden til New York, hvor han optages i Fluxus-netværket. Nogle år senere får han en afgørende udstilling i Galerie Michael Werner, Köln, der bliver startskuddet på hans internationale karriere. Fra 1978-89 arbejder han som professor ved Kunstakademiet i Karlsruhe.
Kirkeby har kaldt sig selv for en eklektiker, der ud fra et væld af materialer til rådighed laver sit eget system. De mange referencer ses i hans forskelligartede værker, der bærer spor af både popkunsten, populærkulturen og geografien. Særligt maleriet har bevæget sig over i et mere abstrakt formsprog, der synes at trække tråde til både romantikken og i klassicismen. I store formater og med en ekspressiv farvepalet udfører han sanselige malerier, som på enestående vis forholder sig til landskabet og naturen og udmærker ham som en både intellektuel og intuitiv kunstner.
I 2015 skabte filminstruktøren Anne Regitze Wivel dokumentarfilmen “Mand falder” om Per Kirkebys kamp med følgerne af en hjerneskade, som han fik efter et fald på trapperne i sit hus i Hellerup. I 2015 droppede Kirkeby at male, men han arbejder stadig med grafik og tegning.
Per Kirkeby modtager Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse. Han er særligt kendt for sine mange udsmykningsopgaver, og har bl.a. udsmykket loftet i Den Sorte Diamant, lavet bronzeskulpturer til operaen i København og vægmalerier til Geologisk Museum (2004). Han er repræsenteret på utallige museer i ind- og udland og har igennem sin alsidige karriere udstillet verden over.
Hvad skovsøen gemte – Søren Kjærsgaard – 3964B
Hvad skovsøen gemte er lavet af Søren Kjærsgaard og er 95b x 76h – Værket er med i udstillingen Den indre og den ydre natur
Uden titel – Hans Petersson – 3864B
Uden titel er lavet af Hans Petersson og er 71b x 91h – Værket er med i udstillingen Grafikkens Slagkraft
Tilfældigheden og dens moder – Pierre Alechinsky – 1724B
Tilfældigheden og dens moder er lavet af Pierre Alechinsky og er 57b x 70h – Værket er med i udstillingen Pierre Alechinsky
Træer fra mit regnehæfte 2 – Frithioff Johansen – 2368B
Træer fra mit regnehæfte 2 er lavet af Frithioff Johansen og er 58b x 58h – Værket er med i udstillingen Den indre og den ydre natur
"Pinocchio" – Jim Dine – 4725B-4726B
"Pinocchio" er lavet af Jim Dine og er 101b x 67h – Værket er med i udstillingen "Pinocchio" fortalt af Jim Dine
Fem frække franskmænd – Carl Fredrik Reuterswärd – 2966B
Fem frække franskmænd er lavet af Carl Fredrik Reuterswärd og er 70b x 91h
Komposition – Per Kirkeby – 3018B
Komposition er lavet af Per Kirkeby og er 71b x 101h – Værket er med i udstillingen Midt i tidens oprør
Høstmanden – Henry Heerup 1907-1993 – 770B
Høstmanden er lavet af Henry Heerup 1907-1993 og er 50b x 37h – Værket er med i udstillingen Henry Heerup – grafiske arbejder
Tal R – Uddannelsens – 4402B
Værket er 1 ud af 8 grafiske blade fra serien “Uddannelsens” (2000) af Tal R og er 75b x 94h cm. Værket er med i udstillingen “Surrealistisk pop”.
Eduardo Arroyo – 3268B
er lavet af Eduardo Arroyo og er 60b x 76h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle
Tal R – Uddannelsens – 4407B
Værket er 1 ud af 8 grafiske blade fra serien “Uddannelsens” (2000) af Tal R og er 75b x 94h cm. Værket er med i udstillingen “Surrealistisk pop”.
Tal R er uden tvivl et af dansk kunsts helt store navne. Tal betyder dugdråbe på hebraisk, og R’et står for Rosenzweig. Kunstneren er født i 1967 i Israel, og kom til Danmark med sin familie som 1-årig. Her blev han uddannet på Kunstakademiet i København i årene 1994-2000, men allerede i studietiden udmærkede han sig ved både at udstille på Louisiana og blive udnævnt til professor i malerkunst ved Kunstakademiet i Helsinki.
Tal R’s værker rummer ofte kitschede elementer, kunsthistoriske referencer og energiske farveeksplosioner. Han undersøger den banale hverdag i en moderne verden via legende, ekspressive streger og penselstrøg. Og så er han samler. Interessen for forunderlige ting fra tidligere tider eller andre kulturer inspirerer ham til skæve tilføjelser i malerierne, hvor det figurative, det personlige og det ornamentale blandes med stor originalitet.
Der er desuden megen ironi og distance i Tal R’s værker. Han er kendt for at benytte elementer fra den såkaldt “lave” kultur, som f.eks. tegneserier, tegnefilm, graffiti, modeblade m.m. De mange elementer indgår på kryds og tværs i installationer, malerier, tegninger og grafik, som på unik vis inddrager og undersøger samtidens visuelle sprog. Hans skabertrang er som sådan markant, drevet af både tvivl, forundring og nysgerrighed.
Der er naive stilistiske træk i Tals maleri, men han er på ingen måde en naiv maler. Samtiden har hans opmærksomhed, og kunstneren er optaget af forandring. Han vil gerne arbejde sig derhen, hvor han ikke kan genkende sig selv, og malerierne løsriver sig og finder deres eget, overraskende udtryk. “At lave kunst er en række beslutningsprocesser, hvor du lever i en fiktion om, at du har magt over tingene,” fortæller han selv om sit arbejde.
Tal R var fra 2005-2014 professor ved Kunstakademiet i Düsseldorf. Han har blandt andet udstillet i Tokyo, Stockholm, New York, London, Berlin, Moskva og Sao Paulo. I 2009 modtog han Eckersberg Medaillen, og i dag er han repræsenteret på en lang række danske museer, bl.a. AROS, Holstebro Kunstmuseum, Trapholt, Kunsten og Statens Museum for Kunst.
U.T. – Bertil Warnolf – 2805B
U.T. er lavet af Bertil Warnolf og er 66b x 77h – Værket er med i udstillingen Svensk Grafik II
Romerske Synonymer – Ole Schwalbe – 3388B
Romerske Synonymer er lavet af Ole Schwalbe og er 55b x 63h – Værket er med i udstillingen Romerske synonymer
Enrico Baj – 2990B
er lavet af Enrico Baj og er 88b x 83h – Værket er med i udstillingen Kunst som samfundskritik energi
Komposition – Jens Haugen Johansen – 3186B
Komposition er lavet af Jens Haugen Johansen og er 69b x 87h – Værket er med i udstillingen Violet Sol
Jens Johannesen – 3343B
Værket er lavet af Jens Johannesen og er 56b x 73h – Værket er med i udstillingen Raderinger og litografier
Træ-Port – Per Kirkeby – 3169B
Træ-Port er lavet af Per Kirkeby og er 77b x 96h – Værket er med i udstillingen Midt i tidens oprør
U.T. – Bertil Warnolf – 2806B
U.T. er lavet af Bertil Warnolf og er 66b x 77h – Værket er med i udstillingen Svensk Grafik II
Eduardo Arroyo – 3265B
er lavet af Eduardo Arroyo og er 60b x 76h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle
Komposition – Karel Appel – 1863B
Komposition er lavet af Karel Appel 1921-2006 og er 116b x 84h – Værket er med i udstillingen Karel Appel
La belle et la bete – Corneille – 2014B
“La belle et la bete” er udført af Corneille og måler 76 x 62 cm
Komposition – Karel Appel – 1891B
Komposition er lavet af Karel Appel 1921-2006 og er 67b x 85h – Værket er med i udstillingen Karel Appel
Le Chasseur – Richard Lindner – 2121B
Le Chasseur er lavet af Richard Lindner og er 63b x 78h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik II
Døren binder – Lars Nørgård – 4057B
Døren binder er lavet af Lars Nørgård og er 74b x 98h – Værket er med i udstillingen Grafikkens Slagkraft
Nonne og mur – Frans Kannik – 3624B
Nonne og mur er lavet af Frans Kannik og er 70b x 101h
Den Barmhjertige Samaritan – Wilhelm Freddie – 3886B
Den Barmhjertige Samaritan er lavet af Wilhelm Freddie i 1989 og er 81b x 69h – Værket er med i udstillingen Wilhelm Freddie
Selvportræt – Andy Warhol – 2848B
Selvportræt er lavet af Andy Warhol og er 106b x 74h – Værket er med i udstillingen Amerikansk Grafik
Komposition – Richard Mortensen – 2985B
Komposition er lavet af Richard Mortensen og er 77b x 81h – Værket er med i udstillingen To Konkrete
Medløberne IV – Steffen Odd Sølberg – 1993B
Medløberne IV er lavet af Steffen Odd Sølberg og er 42b x 60h – Værket er med i udstillingen Tre Fantastiske Kunstnere
Fantasidyr – Soisson – 2162B
Fantasidyr er lavet af Soisson og er 64b x 65h – Værket er med i udstillingen Ekspressiv figur og landskab
Jens Johannesen – 3338B
Værket er lavet af Jens Johannesen og er 58b x 76h – Værket er med i udstillingen Raderinger og litografier
Komposition – Gunnar Møller – 3193B
Komposition er lavet af Gunnar Møller og er 87b x 69h – Værket er med i udstillingen Violet Sol
Herr von Hancken – Carl Fredrik Reuterswärd – 3235B
Herr von Hancken er lavet af Carl Fredrik Reuterswärd og er 70b x 97h
Xenia – Antonio Saura – 3262B
Xenia er lavet af Antonio Saura og er 57b x 76h – Værket er med i udstillingen Den engagerede kunstner
Toledo – 3370B
er lavet af Toledo og er 82b x 67h – Værket er med i udstillingen Engelsk figurativ kunst når den er bedst
Erro – 3356B
er lavet af Erro og er 67b x 52h – Værket er med i udstillingen Eduardo Arroyo – Erro- Niki de saint Phalle