Mød Maiken Bent i København // Tak til Ditte Lyngkær og SOSU Østjylland // Nye værker af Valérie Collart
MØD MAIKEN BENT I KØBENHAVN
Vi har netop afholdt et vellykket arrangement med kunstneren Ditte Lyngkær hos vores medlem SOSU Østjylland i Aarhus og ser nu frem til den næste KPA Conversation med Maiken Bent hosDet Obelske Familiefond tirsdag 24. oktober kl. 16-17:30.
Her vil Maiken Bent i en samtale med Kunst På Arbejdes direktør Marie Louise Helveg Bøgh kredse om Maikens kunstneriske praksis og kunstens overordnede betydning i arbejdslivet. Kunstneren er aktuel i KPA’s nye udstilling ”TEKSTILER OG STOFLIGHEDER” med værket ”SWING #3″ (2016), som lige nu vises hos Det Obelske Familiefond.
Maiken Bent (f. 1980) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2006. Hun arbejder overvejende med skulptur og installation, hvor hun gør brug af genkendelige elementer, der sammensættes på helt uventede måder. Skulpturen “SWING #3” består således af et stativ til en havehængestol, hvori kunstneren har monteret en klase af polstret værktøj og læderomviklede stænger, som dingler fra lænker, kæder og karabinhager. Ligesom surrealisterne skaber hun interessante sammenstød mellem ting, vi normalt ikke forbinder med hinanden.
Værket “SWING #3” er erhvervet med støtte fra Beckett-Fonden.
TID & STED
KPA Conversations med Maiken Bent afholdes
tirsdag 24. oktober kl. 16-17:30
Det Obelske Familiefond
Vestergade 2C, 3. sal
1456 København K.
Arrangementet er støttet af Kulturministeriets Udlodningsmidler og er åbent for alle. Der er gratis adgang, men dog et begrænset antal pladser, så vi opfordrer alle interesserede til at tilmelde sig via mail til eh@kunst-paa-arbejde.dk.
På glædeligt gensyn!
TAK TIL DITTE LYNGKÆR OG SOSU ØSTJYLLAND
Det er altid en stor fornøjelse at komme ud til vores medlemmer og formidle vores udstillinger på stedet. KPA var for nylig på besøg hos SOSU Østjylland i Aarhus, hvor KPA’s direktør Marie Louise Helveg Bøgh og kunstneren Ditte Lyngkær blandt andet talte om kunstnerens værk ”Det kan da ikke kun være mig”, der lige nu er udstillet på skolen. I værket behandler Ditte den private men dog udbredte følelse af ikke at slå til og angsten for at fejle. Temaet ramte plet på SOSU-skolen og resulterede i en levende samtale om kunstens muligheder for at give opmærksomhed til andre sider af tilværelsen.
Lige nu kan personalet og de studerende på SOSU Østjylland se to af KPA’s Special Edition-udstillinger “ARBEJDE” og “SPORT” med værker af: Ditte Lyngkær, Lasse Krog Møller, Lise Harlev, Torben Ribe, Mette Høyen Andersen, Sara Sjölin, Lasse Bruun, Sia Hurtigkarl Degel, Camilla Thorup og Anne Marie Ploug.
FN’s VERDENSMÅL
SOSU Østjylland er en af Unescos verdensmålsskoler. Det betyder, at de bl.a. arbejder med Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelser og delmål 4.7, som siger at “Inden 2030 skal alle elever have tilegnet sig den viden og de færdigheder, som er nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder bl.a. gennem undervisning i bæredygtig udvikling og bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene, fremme af en fredelig og ikkevoldelig kultur, globalt medborgerskab samt anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag til bæredygtig udvikling”.
Derfor opsøger SOSU Østjylland kunsten via KPA og investerer selv i kunst, som et vigtigt element i deres elevers læring og dannelse.
NYE VÆRKER AF VALERIE COLLART
Kunst På Arbejde har optaget fem nye værker af den franske kunstner Valérie Collart (f. 1981) i sin samling. Det drejer sig om fem fotografier fra serien “My Eyes Coldly Stuffed With Silk (Blue)” (2018-2021), der tidligere er blevet vist på ”KE21-Kunstnernes Efterårsudstilling”(2021) på Den Frie i København.
Valérie Collarts værker rummer ofte tekstiler, hvad enten de er en del af skulpturernes materiale, eller de danner draperede baggrunde eller egentlige motiver i fotografierne. I billedserien ”My Eyes Coldly Stuffed With Silk (Blue)” er det også de draperede tekstiler, der er i centrum for de store studieoptagede farvefotografier. Som var det en person, der skulle portrætteres foran en ensfarvet baggrund, har Collart opstillet to skulpturer i form af gipsindsmurte hvide klæder, der er bundet rundt om et udefinerbart, tilsyneladende sokkelformet objekt. Baggrunden for de oplyste skulpturer er domineret af draperede marineblå klæder, der fanger lyset og demonstrerer tekstilets kvaliteter og skulpturelle sanselighed.
Optagelsen af de fem værker af Valérie Collart er muliggjort med tilskud fra Kulturministeriets udlodningsmidler i forbindelse med lanceringen af Special Edition-udstillingerne i foråret 2023 og en generøs donation af kunstneren selv, som KPA er meget taknemmelig over.

- Michael Kvium “The Noise of Silence“, Oluf Høst Museet (indtil 21. oktober)
- Kirsten Justesen, “Pussy Power”, Kunsten i Aalborg (indtil 22. oktober)
- Cathrine Raben Davidsen “Orakel”, Rudolph Tegners Museum (indtil 22. oktober)
- Camilla Berner “Det jeg aldrig før har set“, Willumsens Museum (indtil 22. oktober)
- Silas Inoue, m.fl. “Forbundet: Kunst.Natur.Sorø“, Sorø Kunstmuseum (indtil 22. oktober)
- Sven Dalsgaard, “Randers Rebeller (1958-80), Randers Kunstmuseum (indtil 22. oktober)
- Malene Landgreen “Flow of Change“, Trapholt (indtil 19. november)
- Anne Mie Bak, Jakob Sjøberg, m.fl. “Landing 2023“, Kongegaarden i Korsør (indtil 3. december)
- Julie Sass “Vandretilstande“, Vandrehallen Kunsthal, Hillerød Bibliotek (indtil 3. december)
- Astrid Kruse Jensen “Traces of resonance“, Odsherreds Kunstmuseum (indtil 21. december)
- “Butterfly!” Arkens samling kurateret af Esben Weile Kjær (indtil 31. december).
- Silas Inoue “Lower Lifeforms“, Horsens Kunstmuseum (indtil 7. januar 2024)
- René Holm “Everything Happens for a Reason“, Viborg Kunsthal (indtil 14. januar)
- Per Kirkeby, Arthur Köpcke, Claus Carstensen, Inge Ellegaard, Lene Adler Petersen, Nina Sten-Knudsen, m.fl. ”Full of Days”, Kunsthal Charlottenborg (indtil 14. januar)
- Kaspar Bonnén, m.fl. “Kunstnernes København”, Nikolaj Kunsthal (indtil 21. januar)

