Kunst På Arbejde har for nylig indkøbt 3 collager af Kirstine Roepstorff. Lige nu er de flotte værker udstillet i vores kontor på Sølvgade, men inden længe er de på vej ud til vores medlemmer.
Kort om kunstneren
Kirstine Roepstorff (f. 1972) er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi (1994-2001) og Rutgers University, Mason School of Fine Art. Hun er især kendt for sin collagekunst men arbejder også med installationer, skulpturer, malerier og mobiler. Efter at have boet i udlandet i en lang årrække, har hun igen bosat sig i Danmark. Lige nu er hun aktuel med anmelderroste soloudstillinger i Charlottenborg Kunsthal og på Trapholt.
Fokus på køn og politik
Kirstine Roepstorff er del af en nyfeministisk og aktivistisk bølge, som opstod på akademiet i midten af 1990’erne. Hun var medstifter af gruppen Kvinder på Værtshus, som arrangerede udstillinger og happenings med kvindelig kunstnere, og en stor del af hendes kunstneriske univers kredser om køn og kvinder. Hun er bl.a. kendt for at arbejde med traditionelt “kvindelige” brugskunstmaterialer som garn, broderi, pailletter og stof – gerne kombineret med et tydeligt politisk indhold!
“Min kunst handler om politik, om dagligdag og om relationer mennesker imellem, mellem mennesker og institutioner, mellem mennesker og værdier osv”, fortæller Roepstorff selv. Hun er ganske enkelt optaget af at ruske op i eksisterende normer og magtstrukturer for at afsløre, hvordan vi ofte lader os styre af andres beslutninger og værdier.
Collagens førstedame
En central udtryksform for Roepstorff er collagen, hvor hun anvender billeder fra aviser, magasiner og opslagsværker for at skabe nye virkeligheder og erkendelser. Hun sætter materialer og motiver sammen på både overraskende og poetiske måder, og udfordrer gerne vores opfattelse af, hvad et kunstværk egentlig er ved bl.a. at bruge meget skrøbelige materialer.
Hun insisterer på, at selv de mindste ting har betydning. Når hun klipper og klistrer, gemmer hun f.eks. det, hun klipper bort, som en vigtig del af processen: “Alt det overflødige, alt overfladespace, spildet, som vi normalt kaster bort som affald, genererer for mig vigtig energi,” fortæller hun selv.
Med collage teknikken skaber Roepstorff et komplekst og personligt univers ud af massemediernes billeder og informationer, hvor hun stiller vigtige spørgsmål til beskueren om virkeligheden og vores oplevelse af den. Det er måske derfor, at hun tidligere er blevet kaldt “collagens førstedame”.
”Mine offentlige værker har et stort element af leg, hvor man kan lade sig distrahere og inspirere. De fordrer sammenhold, menneskelig kontakt og måske refleksion. De er møntet på, at mennesker kommer hinanden ved. Specielt i dag, hvor vores forlængede arm er en iPhone, hvor alle sidder og glor ind i en skærm, og alle møder hinanden i et virtuelt space, er der ekstra meget mening i at lave noget, hvor vi kan møde hinanden i en fysisk, sanselig verden. Jo mere vi begraver os i computere, jo højere potentiale har kunst.”