PRESSE: Christian 4. går igen
Kunsten i Børsen: Interview om genopførelsen og alliance mellem kunst og erhverv
I forbindelse med årsdagen for branden den 16. april sætter Anne Sophia Hermansen i Weekendavisen fokus på genopførelsen af Børsen. Med afsæt i et interview med Tanya Lindkvist foldes ambitionen ud: at lade kunsten blive en integreret del af bygningens identitet og samle fortid, nutid og fremtid i ét samlet greb.
Sammen har de to besøgt byggepladsen og den del af Børsen, der ikke brændte. Her kan man lige nu opleve værker fra Kunst På Arbejdes samling – bl.a. af Valaeerie Collart, Anna Munk og Stella Belling, der går i dialog med Dansk Erhvervs egen historiske kunstsamling og Børsbygningens DNA.
Efter branden i 2024 rejser den historiske bygning sig nu igen sten for sten. Men det handler ikke kun om at genskabe fortiden. Genopbygningen er et ambitiøst projekt, hvor kunst, arkitektur og håndværk tænkes sammen fra begyndelsen – præcis som på Christian 4.s tid.
Kunsten bliver en integreret del af hele genopbygningen – fra materialevalg til interiør og nye fortolkninger af historiske værker.
“Kunst er ikke kun dekoration, men et fristed for tanken og et ledelsesstrategisk redskab.”
– Tanya Lindkvist, Kunst På Arbejde
Når Børsen åbner igen i 2029, vil den ikke kun være et ikon for København, men også et stærkt eksempel på, hvad kunst og erhverv kan skabe sammen.
Læs hele artiklen i Weekendavisen
