Højde: 103 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
Udstillinger på vej | H:103 x B:73cm
År: 2013, ID: 4781F
Højde: 103 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
Udstillinger på vej | H:103 x B:73cm
År: 2013, ID: 4782F
Højde: 103 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
Udstillinger på vej | H:103 x B:73cm
År: 2013, ID: 4783F
Højde: 103 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
Udstillinger på vej | H:103 x B:73cm
År: 2013, ID: 4784F
Højde: 103 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
Udstillinger på vej | H:103 x B:73cm
År: 2013, ID: 4785F
Højde: 103 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
Udstillinger på vej | H:103 x B:73cm
År: 2013, ID: 4786F
Højde: 103 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
| H:103 x B:73cm
År: 2013, ID: 4787F
Højde: 73 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
| H:73 x B:80cm
År: 2013, ID: 4788F
Højde: 73 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:
Suste Bonnén
| H:73 x B:80cm
År: 2013, ID: 4789F
Denne fotoserie af Suste Bonnén skildrer “Det første sekund” af livets første øjeblik for et nyfødt menneske. Kunstneren har opholdt sig på Rigshospitalets fødeafdeling for at indfange livets både magiske og gruopvækkende begyndelse.
»Jeg fotograferer børnene lige i det øjeblik, de kommer ud af moderen. Så jeg ser barnet før forældrene. Det er en fantastisk tillid at vise mig, og den er jeg meget taknemmelig for,« fortæller Suste Bonnén, som altid har været fascineret af at skildre mødre og børn i fotografiet. Man kan aldrig blive træt af et motiv, som er så livsbekræftende, mener hun. Målet er at tage beskueren med om bag kulissen og vise det øjeblik, hvor navlestrengen mellem mor og barn endnu ikke er klippet over, for det øjeblik er helt specielt for hende.
Suste Bonnén er selv ud af en kunstnerslægt, der omfatter blandt andre hendes bror billedhuggeren Peter Bonnén, hendes mor billedkunstneren, hattemageren og påklædersken Tone Bonnén, og hendes far maleren Folmer Bonnén. Suste Bonnén er selv mor til 4, og hun fik sit første barn som 21-årig. “For mig var dét at få børn meningen med det hele,” fortæller hun, og derfor gav projektet også stor mening for hende.
“Det er tydeligt at se, hvor stor en smerte mødrene er i under fødslen, men lige så snart de får deres børn op i favnen, så kommer saligheden, og de glemmer alt om smerten. Det øjeblik er fantastisk. “
At lave et projekt som “Det første sekund” krævede en særlig tilladelse fra Rigshospitalet, som Suste bl.a. fik fordi hun tidligere havde fotograferet på de forskellige afdelinger, f.eks. til hospitalets 250-års jubilæumsbog i 2007. Men tilladelsen er ikke det hele – selve arbejdet med at dokumentere livets første sekunder kræver fokus, og man får kun én chance:
»Der er op til 11 personer til stede under et kejsersnit. Og jeg er klædt i kittel og mundbind ligesom lægerne og jordemoderen under fødslen. Kameraet er pakket ind i plastic. Vi taler ikke sammen. Så det er virkelig helt vilkårligt, om der bliver plads til, at jeg kan få et glimt af barnet og få trykket på udløseren i det rette øjeblik. Man kan jo ikke bare sige ”stop lige der et minut”, det hele går så hurtigt, og ingen tænker på, at jeg står der. Det er vigtigt, at barnet kommer over til moderen så hurtigt som muligt. Og jeg er dem alle dybt taknemmelige for, at jeg får lov til at være der i disse øjeblikke af dyb koncentration.«
De fantastisk detaljerede og meget rørende fotografier fra serien “Det første sekund” har tidligere været udstillet bl.a. på Ordrupgaard og Rønnebæksholm – du kan læse mere i linket her..
Suste Bonnén (f. 1948) er én af Danmarks mest spændende fotografer. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og debuterede i 1980 med den konceptuelle soloudstilling At se gennem en åbning. Hun har igennem årtier beskæftiget sig med skulptur og fotografi, og har udstillet på bl.a. Thorvaldsens Museum, Ordrupgaard, Glyptoteket, Brandts Klædefabrik og Den Sorte Diamant.