Højde: 35 cm.
Bredde: 35 cm.
Kunstner:
Inger Hanmann
Maleri | H:35 x B:35cm
År: 1966, ID: 1151A
Højde: 35 cm.
Bredde: 35 cm.
Kunstner:
Inger Hanmann
Maleri | H:35 x B:35cm
År: 1966, ID: 1152A
Højde: 35 cm.
Bredde: 35 cm.
Kunstner:
Inger Hanmann
Maleri | H:35 x B:35cm
År: 1966, ID: 1153A
Højde: 100 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:
Poul H. Kerber
Maleri | H:100 x B:81cm
År: 1966, ID: 1116A
Højde: 70 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Poul H. Kerber
Maleri | H:70 x B:100cm
År: 1966, ID: 1118A
Højde: 81 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Poul H. Kerber
Maleri | H:81 x B:100cm
År: 1967, ID: 3926A
Højde: 81 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Poul H. Kerber
Maleri | H:81 x B:100cm
År: 1967, ID: 3924A
Højde: 102 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Poul H. Kerber
Maleri | H:102 x B:75cm
År: 1964, ID: 3925A
Højde: 73 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Poul H. Kerber
Maleri | H:73 x B:100cm
År: 1960, ID: 3926A
Højde: 87 cm.
Bredde: 103 cm.
Kunstner:
Poul Lillesøe
Maleri | H:87 x B:103cm
År: 1966, ID: 1139A
Højde: 90 cm.
Bredde: 107 cm.
Kunstner:
Poul Lillesøe
Maleri | H:90 x B:107cm
År: 1966, ID: 1140A
Højde: 92 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Inge Lindemark
Maleri | H:92 x B:73cm
År: 1970, ID: 1889A
Højde: 92 cm.
Bredde: 73 cm.
Kunstner:
Inge Lindemark
Maleri | H:92 x B:73cm
År: 1970, ID: 1888A
Højde: 146 cm.
Bredde: 131 cm.
Kunstner:
Tonning Rasmussen
Maleri | H:146 x B:131cm
ID: 2694A
Højde: 46 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Tonning Rasmussen
Maleri | H:46 x B:55cm
År: 1964, ID: 1534A
Kunstner:
Tonning Rasmussen
Maleri | H: x B:cm
ID: 3429A
Kunstner:
Tonning Rasmussen
Maleri | H: x B:cm
ID: 3196A
Højde: 28 cm.
Bredde: 35 cm.
Kunstner:
Tonning Rasmussen
Maleri | H:28 x B:35cm
År: 1971, ID: 3696A
Abstrakt og konkret maleri
Abstrakt maleri er ikke nødvendigvis det samme som konkret maleri. Per Arnoldi fortæller her om udstillingen, hvis titel insisterer på en sammenstilling, og om hvorfor de to begreber måske alligevel giver mening for at opleve værkerne på udstillingen.
Malerne, der hele tiden beskæftiger sig med kunst, kan i højere grad end andre oparbejde en evne til præcist at give kunstoplevelsen udtryk. Her er der ingen hæmmende teorier og forklaringer, ingen begrundelser om gode hensigter. Her undervises ikke, og her argumenteres ikke – her leves.
Modsætningen, problemstillingen “abstrakt eller naturalistisk”, er ikke mere presserende interessant. Ordet er frit (frygtindgydende og ligegyldigt) .
Associationer (måske private) i forbindelse med frie billedformer eller objekter kan være pædagogisk anvendelige: hjælpende redskaber eller pædagogisk bremsende, fikserende og definitive. Eller ingenting.
Altså: Jens Flemming Sørensens perfekte reglementerede organismer (æstetisk og visuelt) og velskolede amøbeformer leder tanken hen på bla bla bla, eller Henning Møllers murgrå flader med spor af tegninger og frugter, eller naturformer, eller selv et træs grene mod himlen, danner et abstrakt mønster.., eller Kerbers kosmiske fantasier, der drager former fra maskinernes robotliv ind i billedet, organisk og maskinelt..eller: Mogens Lohmanns kompositioner, musikalske definitioner, formerne afvejede og præciserende, nok, klart, godt og køligt. Eller Inge Lindemarks blændende sarte interiører, Inger Hanmanns fordelinger, små løste opgaver eller Lillesøes konstruerede, tusindfarvede kriblekrable.
Spørgsmålet er, mine damer og herrer, hverken det gammelkendte fortrolige, “hvad skal det forestille?”, eller noget sådant. Men for alle kunstnere og beskuere: Hvad skal vi bruge det til? Er det, som kunstnerne forsikrer, anvendelige erkendelses- og diskussionsmodeller?
Altså en umage værd. Eller ligegyldige variationer, behagesyge og smarte – ømt tilpassede svagt formulerede krav om lidt underholdning. Skal vi lære et sæt spilleregler om æstetik, kommunikation, arketyper, gestaltpsykologi, eller er det virkelig intet?
En advarsel: Alt er frivilligt på dette område. Lad dig ikke lokke til noget, du vil fortryde. Dette er en række tilbud. Værsgo’. Love it or leave it.
Per Arnoldi (f. 1941)
Kunstner