Højde: 124 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
| H:124 x B:94cm
År: 2016, ID: 4925F
Højde: 126 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:126 x B:94cm
År: 2016, ID: 4915F
Højde: 126 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:126 x B:94cm
År: 2016, ID: 4916F
Højde: 134 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:134 x B:94cm
År: 2016, ID: 4917F
Højde: 94 cm.
Bredde: 132 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:132cm
År: 2016, ID: 4918F
Højde: 94 cm.
Bredde: 132 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:132cm
År: 2016, ID: 4919F
Højde: 94 cm.
Bredde: 127 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:127cm
År: 2016, ID: 4920F
Højde: 139 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:139 x B:94cm
År: 2016, ID: 4921F
Højde: 142 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:142 x B:94cm
År: 2016, ID: 4922F
Højde: 94 cm.
Bredde: 162 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:162cm
År: 2016, ID: 4923F
Højde: 64 cm.
Bredde: 114 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:64 x B:114cm
År: 2016, ID: 4924F
Højde: 94 cm.
Bredde: 138 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:138cm
År: 2016, ID: 4914F
Højde: 94 cm.
Bredde: 124 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:124cm
År: 2016, ID: 4926F
Højde: 94 cm.
Bredde: 125 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:125cm
År: 2016, ID: 4927F
Højde: 122 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:122 x B:94cm
År: 2016, ID: 4928F
Højde: 94 cm.
Bredde: 125 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:125cm
År: 2016, ID: 4929F
Højde: 94 cm.
Bredde: 121 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:121cm
År: 2016, ID: 4930F
Højde: 94 cm.
Bredde: 128 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:128cm
År: 2016, ID: 4931F
Højde: 129 cm.
Bredde: 94 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:129 x B:94cm
År: 2016, ID: 4932F
Højde: 94 cm.
Bredde: 136 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Fotografi | H:94 x B:136cm
År: 2016, ID: 4933F
System 2
Balder Olrik var 16 år, da han i 1982, som en af de yngste nogensinde, blev optaget på Kunstakademiet. De følgende 16 år nåede han at bryde igennem som en af 90’ernes mest markante, danske billedkunstnere med stor succes på gallerier og museer både i Danmark og udlandet. Tyskland, Italien, Frankrig og USA blev i en årrække hans arbejdsplads. Den efterfølgende pludselige tilbagetrækning som kunstner i traditionel forstand overraskede derfor meget.
Men i slut 90’erne blev Balder Olrik fascineret af internettet, som på det tidspunkt var ret jomfruligt. Det førte i første omgang til det meget succesfulde web-kunstværk “The Incident”, som skræmte livet af mange mennesker med hang til konspirationsteorier og startede en bølge af lignende historier, såsom “The Blair Witch Project”. Efterfølgende udviklede Balder Olrik teorier om masseadfærd og kollektiv bevidsthed, som vakte stor interesse i den digitale medieverden. Undervejs blev han medstifter af adskillige virksomheder, der var afledt af Olriks ideer.
Den nye kurs mødte en del undren. “Kan en kunstner det? Bør han ikke blive i sit atelier og lave sine billeder?” var der mange, der spurgte sig selv. Men Balder Olrik kunne. Og da mange troede, de vidste, hvor de havde ham, forlod Olrik den digitale verden i 2014 og genoptog sin kunstneriske aktivitet. Nu er en ny 16 års cyklus startet med et helt nyt kunstnerisk udtryk, hvor han har taget sine adfærdsteoretiske erkendelser med sig. Og med et brag af en redebut i Martin Asbæk Gallery i 2016 der trak kø langt ud på gaden, beviste Balder Olrik, at han var tilbage med fuld kraft.
I Balder Olriks seneste billedserie har han ladet sig inspirere af adfærdsforskeren og nobelprismodtageren Daniel Kahnemans model for hjernens to perceptionssystemer. Han er gået på opdagelse i den “kedelige hverdag”, og med Kahneman i baghovedet laver han indgreb i billederne, så vi ser på dem på en anden måde, end vi plejer. De genkendelige, hverdagslige gestalter i det moderne samfund – parkeringspladsens skilte, forlystelsesparkens rutsjebane, de små butikker i forstæderne og arkitektoniske mastodonter i betonstorbyen – får pludselig en ny fascinationskraft igennem Olriks blik.
Balder Olrik er født i 1966 i Virum. Han gik på Kunstakademiet i 1982 – 1985 og modtog i 1996 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Han er repræsenteret i flere offentlige samlinger blandt andre Statens Kunstfond, Esbjerg Kunstmuseum og Ball State University Museum, Indiana, USA.
KPA, 2016