Højde: 77 cm.
Bredde: 58 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træ/linoleumstryk | H:77 x B:58cm
År: 1989, ID: 3731B
Højde: 58 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træ/linoleumstryk | H:58 x B:77cm
År: 1989, ID: 3733B
Højde: 77 cm.
Bredde: 58 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træ/linoleumstryk | H:77 x B:58cm
År: 1989, ID: 3734B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træ/linoleumstryk | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3735B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3775B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3776B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3777B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3778B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3779B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3780B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3781B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3782B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3783B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3784B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3785B
Højde: 89 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Peter Carlsen
Træsnit | H:89 x B:67cm
År: 1990, ID: 3786B
Børnene
For at forstå baggrunden for serien af træsnit med titlen “Børnene” som vises på denne udstilling, er man nødt til at skrue tiden tilbage til 1977, hvor Peter Carlsen (f. 1955) efter et afbrudt biologistudium bliver optaget på Kunstakademiets 1. del, hvor Peter Bonde allerede har gået siden 1976 sammen med bl.a. Claus Carstensen, Kristian Larsen og Kehnet Nielsen. Året efter optages også Berit Jensen.
1. delens gæsteprofessor er i de år Sven Dalsgaard, hvis frie, æggende og inspirerende undervisning stiller store krav til elevernes selvkritik og disciplin. Efter to år på 1. delen fortsætter Carlsen som elev hos Albert Mertz, hvis kunstneriske holdning sammen med Sven Dalsgaards får stor betydning for Carlsen.
Kernen i denne frugtbare undervisningssituation, som også omfatter Hein Heinsens skole, udvikler og udfolder sig så som det, der i 1982 bliver til den skelsættende udstilling “Kniven på Hovedet”. I kataloget til denne udstilling er der bl.a. tekstbidrag af billedkunstneren Torben Christensen og digteren Søren Ulrik Thomsen, som begge også er en del af det, der i de tidligere 80’ere bliver kaldt “Scenen”, men som snarere er en scene for en venskabskreds, eller noget der ligner en storfamilie, end for en større offentlighed. Hvilket selvfølgelig er villet, idet man så vidt mulig ønsker at afgrænse sig i forhold til den etablerede kultur.
Men opgøret redder sine børn. Allerede året efter – i 1983 – præsenteres generationen på udstillingen “Uden Titel” på Århus Kunstmuseum, hvor grupperingen er udvidet med bl.a. Thomas Bruun. Set i det perspektiv er serien “Børn”, som tager udgangspunkt i portrætter af kollegerne, selvfølgelig en forlængelse af en klassisk genre, der rækker langt tilbage, men som i og med at portrætterne præsenteres som et kunstneren-som-barn-portræt sætter en ironisk distance til traditionen i almindelighed og generationens udviklingshistorie i særdeleshed. Samtidig med at Carlsen ikke forråder motivet, fordi han i udvælgelsen af motivet følger en privat og subjektiv motivation, idet han også har valgt at portrættere venner, som ikke hører til generationen såsom Dalsgaard, Mertz og madkunstneren Lauterbach.
Claus Carstensen
Kunstner