Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4401B
Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4402B
Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4403B
Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4404B
Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4405B
Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4406B
Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4407B
Højde: 94 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Tal R
Litografi | H:94 x B:75cm
ID: 4408B
Højde: 63 cm.
Bredde: 89 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:63 x B:89cm
År: 1995, ID: 4129B1
Højde: 63 cm.
Bredde: 89 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:63 x B:89cm
År: 1995, ID: 4129B2
Højde: 89 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:89 x B:63cm
År: 1995, ID: 4129B
Højde: 63 cm.
Bredde: 89 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:63 x B:89cm
År: 1995, ID: 4130B
Højde: 89 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:89 x B:63cm
År: 1995, ID: 4131B
Højde: 89 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:89 x B:63cm
År: 1995, ID: 4132B
Højde: 89 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:89 x B:63cm
År: 1995, ID: 4133B
Højde: 89 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Anne Marie Ploug Christian Ramsø
Laserprint | H:89 x B:63cm
År: 1995, ID: 4134B
Det chokerende nye
Nutidskunsten er bestemt ikke sat i verden for at behage. Den vil oftere dyrke overraskelsen eller måske ligefrem chokere, end den vil opfylde de forventninger, publikum måske møder frem med. Den vil twiste virkeligheden, så vi bliver i tvivl om, hvor kunsten slutter, og virkeligheden begynder. Eller den vil spejle de mere ukendte sider af virkeligheden.
Sådan lyder det ofte, når signalementet skal tegnes af den kunst, der lige nu sætter dagsordenen. Sådan er det også, når man præsenterer tre så forskellige kunstnere som Christian Ramsø (f. 1966), Anne Marie Ploug (f. 1966) og Tal R (f. 1967). De vil ikke nødvendigvis chokere, men de vil i hvert fald spejle virkeligheden på en måde, der er overraskende og ny.
Christian Ramsø, der gik på Kunstakademiet i årene 1987-1990, har udover sin billedkunstneriske baggrund et CV, der er usædvanligt for en kunstner. Han var nemlig i flere år tilknyttet det berømte reklamebureau Kunde & Co. Her var han art director og ansvarlig for en række af bureauets store og spektakulære opgaver. I dag har han sit eget bureau. I sin kunst har han bestemt ikke nogen berøringsangst over for reklamer. Derimod lader han sig ofte inspirere af reklameverdenen og dens målrettede slogans eller brandings. Ramsø kan f.eks. lege med kendte mærkevarer som Prince, Stimorol, Pepsi eller Karat kaffe og ”iscenesætte” disse mærkevarer på en ny måde, eller han tilspidser deres form, så de fremtræder som en slags abstraktion.
Anne Marie Ploug tog afgang fra Kunstakademiet i København i 1995 og arbejder primært med maleri, grafik og collage i en farvepalet, der spænder fra vilde pangfarver til helt skarpe sort-hvide silhuetter. Hendes billedunivers bærer ofte præg af en dobbelthed. Det kan være ord med dobbelte betydninger eller værker, hvor både forside og bagside er synlige på en og samme tid. Motivuniverset er hentet fra den verden, vi lever i, fra massekulturens idoler til de japanske mangapiger og ukrudtsplanternes vildtvoksende former. Formen og forholdet mellem de positive og de negative flader er også et gennemgående træk i kunstnerens praksis.
Tal R er et helt andet sted i sin kunst. Allerede før han blev færdig på akademiet i 2000, havde han fuld gang i en professionel karriere, der nærmest eksploderede, efter han bl.a. var slået igennem i England. Hans billeder kan ved første øjekast forekomme skæve, kitschede og grimme. Hans sammensætning af farver kan være skrigende og uharmonisk og kompositionen nærmest rodet. Han har selv kaldt sine billeder for ”ekspressionisme forklaret for børn”. De kan nærmest have en collageagtig form, og han eksperimenterer ofte længe med sine billeder, før de finder en endelig form. Kunstneren kan godt lide at tænke på sin billeder som en DJ, der arbejder med ”visuelle spor”. De er vildt abstrakte og åbne for enhver fortolkning.
Sådan er der i øvrigt med alle tre kunstnere. De er åbne for fortolkning – og de er i hvert fald ikke for fastholdere.
Ole Lindboe
Kunstskribent og forfatter