• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Gå direkte til footer
Kunst På Arbejde Logo

Vis mig din kunst - og jeg skal sige dig, hvem du er

  • FORSIDE
  • UDSTILLINGER
  • VÆLG SELV
  • KUNSTNERE
  • BLIV MEDLEM
    • PRISER
  • OM KPA
    • HISTORIE & ORGANISATION
    • KONTAKT
    • GALLERI FRA MEDLEMMER
    • ARTIKLER
    • VEDTÆGTER
    • REFERATER FRA GENERALFORSAMLINGER
  • DET SKER

Det stramme look

1
Højde: 85 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:

Josef Albers

Serigrafi | H:85 x B:81cm
År: 1969, ID: 2230B

Jean Arp - Komposition  -  Jean Arp - 1836B
2
Højde: 74 cm.
Bredde: 52 cm.
Kunstner:

Jean Arp

Silketryk | H:74 x B:52cm
ID: 1836B

Hugo Demarco - Komposition  -  Hugo Demarco - 2094B
3
Højde: 67 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:

Hugo Demarco

Serigrafi | H:67 x B:50cm
ID: 2094B

Jean Dewasne - Komposition  -  Jean Dewasne - 1695B
4
Højde: 59 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:

Jean Dewasne

Serigrafi | H:59 x B:70cm
ID: 1695B

Jean Dewasne - Komposition  -  Jean Dewasne - 1720B
5
Højde: 64 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:

Jean Dewasne

Serigrafi | H:64 x B:70cm
ID: 1720B

Jean Dewasne - Komposition  -  Jean Dewasne - 2118B
6
Højde: 83 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:

Jean Dewasne

Serigrafi | H:83 x B:61cm
ID: 2118B

Jean Dewasne - Komposition  -  Jean Dewasne - 2011B
7
Højde: 84 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:

Jean Dewasne

Serigrafi | H:84 x B:67cm
ID: 2011B

Jean Dewasne - Komposition  -  Jean Dewasne - 1943B
8
Højde: 83 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:

Jean Dewasne

Serigrafi | H:83 x B:61cm
ID: 1943B

Patrik Dupré - Kompositon  -  Patrik Dupré - 2371B
9
Højde: 68 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:

Patrick Dupré

Metaltryk | H:68 x B:67cm
ID: 2371B

Patrik Dupré - Komposition  -  Patrik Dupré - 2372B
10
Højde: 67 cm.
Bredde: 72 cm.
Kunstner:

Patrick Dupré

Metaltryk | H:67 x B:72cm
ID: 2372B

Maurice Esteve - Komposition  -  Maurice Esteve - 1835B
11
Højde: 78 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:

Maurice Estève

Serigrafi | H:78 x B:63cm
År: 1963, ID: 1835B

Mogens Lohmann - Diagonalkomposition  -  Mogens Lohmann - 1098B
12
Højde: 56 cm.
Bredde: 56 cm.
Kunstner:

Mogens Lohmann

Serigrafi | H:56 x B:56cm
År: 1961, ID: 1098B

Eduardo Paolozzi - Komposition  -  Eduardo Paolozzi - 2046B
13
Højde: 86 cm.
Bredde: 72 cm.
Kunstner:

Eduardo Paolozzi

Serigrafi | H:86 x B:72cm
ID: 2046B

Victor Vasarely - Bella Tais  -  Victor Vasarely - 1688B
14
Højde: 89 cm.
Bredde: 83 cm.
Kunstner:

Victor Vasarely

Serigrafi | H:89 x B:83cm
ID: 1688B

Victor Vasarely - Plakat  -  Victor Vasarely - 2163B
15
Højde: 96 cm.
Bredde: 71 cm.
Kunstner:

Victor Vasarely

Litografi | H:96 x B:71cm
ID: 2163B

Victor Vasarely - Komposition  -  Victor Vasarely - 2164B
16
Højde: 96 cm.
Bredde: 71 cm.
Kunstner:

Victor Vasarely

Serigrafi | H:96 x B:71cm
ID: 2164B

Victor Vasarely - Geometrisk Komposition  -  Victor Vasarely - 2454B
17
Højde: 81 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:

Victor Vasarely

Litografi | H:81 x B:81cm
ID: 2454B

Yayanagi - Civilasation i en æske  -  Yayanagi - 2156B
18
Højde: 83 cm.
Bredde: 69 cm.
Kunstner:

Go Yayanagi

Serigrafi | H:83 x B:69cm
År: 1970, ID: 2156B

Yayanagi - Kvinde i landskab  -  Yayanagi - 2157B
19
Højde: 66 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:

Go Yayanagi

Serigrafi | H:66 x B:80cm
År: 1972, ID: 2157B

Det stramme look

Abstrakt. Konkret. Minimalisme. Formalisme. Up-art. Konstruktivisme. Suprematisme. Color field. 

Kært barn har mange navne. Og med tiden skiftes navnene ud, som moden dikterer det. Nye stilarter inspireres af tidligere tendenser. Nye teknikker udvikles og skubber mulighederne fremad. Kunst er i en evig bevægelse og udvikling, der trods et fremadrettet blik, altid ser tilbage for at orientere sig om det, som har været, for at skabe nyt. At lave en firkant på en ny måde kræver indsigt i historien og en særlig forståelse for nutiden for at bringe os ind i fremtiden med nye udtryk.

I 1910’erne opstod der i Rusland en ny retning indenfor billedkunsten, “suprematisme”, udformet af kunstneren Kazimir Malevitj. Denne nye avantgardistiske stil bestod i, at billedets udtryk blev skabt af geometriske figurer som kvadrater, rektangler, cirkler, polygoner m.m. i få rene farver. Dette rene udtryk kaldes også “konstruktivisme”, som i denne udstilling vises med værket “Diagonalkomposition” af Mogens Lohmann. Han var den danske Malevitj i sit virke som kunstner herhjemme.

Efter 2. verdenskrig opstod en ny moderne kunst kaldet “Ny Abstraktion”, særligt i Paris. Denne kunst byggede på den rene form eller på den rene oplevelse, og for begge kunstformer var kendetegnet især stærke farver, men de geometriske figurer er knap så strenge og mere frigjorte i sit udtryk. Et godt eksempel i denne udstilling er Jean Dewasne og Maurice Estève. I samme periode opstod en anden retning indenfor det “non-figurative” billedsprog, som fik betegnelsen “op-art” eller “optisk-kunst”. Denne retnings ubestridte mester var Victor Vasarely. Han var begavet med et tegnetalent i særklasse og startede sin karriere som reklamegrafiker for det firma, hvor han også var bogholder. I dag er han repræsenteret på museer over hele verden.

Tilbage i 1920’erne var der Bauhaus. En ny form for akademi for design og kunst, hvor håndværk, kunst, arkitektur og design skulle skabes sammenhængende. Her underviste Josef Albers i farveteori og designede møbler og glasmosaik. Da nazisterne i 1933 lagde pres på den frie kunst og kultur og derved lukkede Bauhaus, emigrerede Josef Albers til USA og fik job som leder af kunstlinien på Black Mountain College, hvor han inddrog og underviste nogle af USA’s i dag kendteste kunstnere. Josef Albers’ værk “Hommage to the Square”, som vises i udstillingen, er blevet et ikon for hans arbejde med farven som rumskabende element.

Og så frem til 1960’erne og 1970’erne hvor “minimalisme” og “hard edge” maleri bliver de nye betegnelser for den abstrakte kunst. I værkerne af Patrik Dupré ses minimalismen tydeligt i form af, at billederne ikke har nogen farver påført. Det er udelukkende materialet, og behandlingen af dette, som giver motivet form, ved at lyset reflekteres i de graveringer, som kunstneren har påført overfladen. I værkerne af Yayanagi er “hard-edge” i centrum for skabelsen af motivet. Igen er det klare farver som abrupt støder mod hinanden, ikke i en geometrisk stram struktur, men i en mere løssluppen psykedelisk form.

Denne brug af udelukkende form og farve kan måske lyde distancerende, men er både dragende og human. Man kan virkelig blive fanget af værket og tage på en lang rejse i fantasien med disse tilsyneladende enkle motiver.

KPA, 2012

Udstillingsinfo

Udstillings nr.
94

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bliv en del af vores nyhedsbrev og modtag nyheder og informationer om nye værker og lign.

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Kunstnere

Albert Mertz Andy Warhol Anna Fro Vodder Asger Mortensen Balder Olrik Bent Holstein Bjørn Nørgaard Bjørn T. Hansen Claus Carstensen Erró Frans Jacobi Frithioff Johansen Henry Heerup Hotel Pro Forma Jan W. Morthenson Jens Axel Beck Jens Birkemose Jens Thegler Jim Dine Karel Appel Kaspar Bonnén Kenn André Stilling Kirsten Dehlholm Lars Nørgård Lise Malinovsky Mie Mørkeberg Morten Buch Ole Sporring Per Arnoldi Per Kirkeby Peter Bonde Peter Bonnén Peter Carlsen Peter Hentze Peter Holst Henckel Peter Nyborg Pierre Alechinsky Poul Gernes Preben Franck Stelvig Richard Mortensen Seppo Mattinen Stig Brøgger Sven Dalsgaard Tom Krøjer Wiliam Skotte Olsen
Sølvgade 4, 1307 København K - Tlf.: 3313 5601 - Email: post@kunst-paa-arbejde.dk