Højde: 92.5 cm.
Bredde: 124.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:124.5cm
År: 2014, ID: 4877F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 147 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:147cm
År: 2014, ID: 4876F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 139.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:139.5cm
År: 2014, ID: 4875F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 150.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:150.5cm
År: 2014, ID: 4874F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 141 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:141cm
År: 2014, ID: 4873F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:150cm
År: 2014, ID: 4872F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 149 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:149cm
År: 2014, ID: 4871F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 149 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:149cm
År: 2014, ID: 4870F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 137.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:137.5cm
År: 2014, ID: 4869F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 140.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:140.5cm
År: 2014, ID: 4868F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 139.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:139.5cm
År: 2014, ID: 4867F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 148 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:148cm
År: 2014, ID: 4866F
Højde: 139 cm.
Bredde: 92.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:139 x B:92.5cm
År: 2014, ID: 4865F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 137 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:137cm
År: 2014, ID: 4864F
Højde: 145.5 cm.
Bredde: 92.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:145.5 x B:92.5cm
År: 2014, ID: 4863F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 152 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:152cm
År: 2014, ID: 4862F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 137 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:137cm
År: 2014, ID: 4861F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 147 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:147cm
År: 2014, ID: 4860F
Højde: 115 cm.
Bredde: 92.5 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:115 x B:92.5cm
År: 2014, ID: 4859F
Højde: 92.5 cm.
Bredde: 149 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:92.5 x B:149cm
År: 2014, ID: 4858F
Djiboutis farver
Danske Peter Bonnén sætter spot på farven i sine fotografier fra Egypten og fortæller historier fra de varme lande
Om udstillingen fortæller kunstneren:
”Det hele startede med, at jeg faldt for egypternes fandenivoldske farveglæde og deres praktiske sans. Havde de ikke blåt til at male døren den blå farve, den burde have, så brugte de den lysegrønne, de havde kunnet få osv.
Men i virkeligheden begyndte det dengang, jeg vidste, at jeg ville være kunstmaler. Det var naturligt i mit barndomshjem, fordi min morfar var kunstmaler, og min moder elskede både ham og mig højt. Så det lå klart i kortene. Ingen besværligheder der. Problemet var bare og er stadig, at jeg ikke er god til det med farverne. Jeg kan godt se, hvornår en maler kan få farverne til at synge, men jeg kunne ikke selv. Mine malerier blev mere og mere ensfarvede, så blev de til relieffer og endte med at blive til skulpturer. Dem kender nogen.
Men vi vender tilbage til Egypten, hvor min kone, Linda, og jeg har været 45 gange i løbet af de sidste 20 år. En detalje jeg hurtigt faldt for, var de stole, egyptiske mænd sidder så meget på, at de slides op. En stol brækker et ben, en anden et armlæn eller ryggen. Egypterne er så snarrådige, at de så sætter to eller tre stole med forskellige skavanker sammen, så de igen kan bruges. Om det var samme form eller farve er ganske underordnet. Reparationer med et bræt, jernrør, sejlgarn og alskens tænkelige materialer gav stolene karakter og nyt liv. Og ikke mindst fik de nogle vilde farvekombinationer, som jeg ikke havde set før. Hundredevis af de stole, vi så, fotograferede jeg, og det blev til en udstilling i Galleri Asbæk.
Efter at have rejst rundt i Mellemøsten, hvor vi befinder os så godt, havnede vi i Djibouti. Et helt igennem anarkistisk land. Den politimand, der afviste vort visum som ugyldigt, var den samme, som 5 minutter senere solgte os et nyt. Taxachaufføren uden for lufthavnen var så skæv af khat, at vi valgte at tage den næste vogn. Den chauffør var lige så påvirket.
Hver dag kl. 13 ankommer flere lastbiler til den store centrale plads i Djibouti City fra Egypten. De kommer med friske forsyninger af khat. Det skaber nogle øjeblikke af vild aktivitet, indtil rusen er konstant igen. Det er børn fra 6-årsalderen, der står for distributionen. De er det livgivende element i byen. De er nysgerrige og flittige og frem for alt endnu ikke påvirkede. Pengene og bankforretninger tager en flok kvinder med tasker sig af. De sidder en hel gade lang og veksler og tæller alskens valuta. Mændene har blot travlt med at få sig noget khat. Masser af geder går rundt og søger mad i de bunker af skidt, der flyder overalt. Men begriber ikke, hvad dette land lever af. Forståeligt nok er der kun ganske få turister. Men så ser man på byens største hotel og ved havn og vand, at det vrimler med udenlandske soldater. Amerikanere, englændere, polakker, spaniere og sågar japanere, som alle er der for at bekæmpe pirater.
Og sådan viste det sig at være i Djibouti. Men farverne på huse og døre overalt er så skæve, at de synger. Der fandt jeg de farver og farvekombinationer, som jeg altid har søgt. Der var de. Jeg fotograferede og fotograferede. Her er så de malerier, jeg aldrig har kunnet male. Derfor udstillingen”.
Peter Bonnén
Kunstneren Peter Bonnén (1945-2022) har været en aktiv del af dansk kunstliv siden sin udstillingsdebut i 1962. Først og fremmest kendes han som billedhugger, men også som performancekunstner og som organisator. Han er især kendt for sine minimalistiske skulpturer, som er placeret flere steder i landet – både i private og offentlige rum.
KPA, 2017