Højde: 130 cm.
Bredde: 190 cm.
Kunstner:
David Risley
Maleri | H:130 x B:190cm
År: 2023, ID: 5279A
Højde: 120 cm.
Bredde: 90 cm.
Kunstner:
Kjartan Søderberg
Maleri | H:120 x B:90cm
År: 2022, ID: 5280A
Højde: 97 cm.
Bredde: 109 cm.
Kunstner:
Silas Inoue
Maleri | H:97 x B:109cm
År: 2020, ID: 5284A
Højde: 175 cm.
Bredde: 124 cm.
Kunstner:
Søren Ankarfeldt
Maleri | H:175 x B:124cm
År: 2016, ID: 5282A
Højde: 150 cm.
Bredde: 40 cm.
Kunstner:
Lars Worm
Skulptur | H:150 x B:40cm
År: 2020, ID: 1464D
Højde: 135 cm.
Bredde: 40 cm.
Kunstner:
Lars Worm
Skulptur | H:135 x B:40cm
År: 2020, ID: 1465D
Højde: 110 cm.
Bredde: 180 cm.
Kunstner:
Mads Hilbert
Maleri | H:110 x B:180cm
År: 2022, ID: 5283A
Højde: 60 cm.
Bredde: 90 cm.
Kunstner:
Maria Wæhrens
Maleri | H:60 x B:90cm
År: 2022, ID: 5281A
I udstillingen “Drømmebilleder” har vi samlet forskellige udtryk, der tematiserer eller tager afsæt i noget af det, der hører den private sfære til. Det er konkrete afbildninger af folk, der sover, eller billedkunstneriske udtryk for det, der kan foregå i den indre verden; forestillinger og ting man visualiserer, når man sover eller drømmer sig væk.
Den britiske kunstner David Risley (f.1977) har i sit værkbidrag udvidet og opskaleret sit vanlige, klassiske akvarelformat til en større skala og et nyt materiale. I værket “Volmer Sleeping” har han portrætteret en ung mand, der ligger henslængt på kanten af en seng og sover en middagslur. Mens bagsiden af den unge mand og sengen bag ham er badet i et gyldent lys, så er området foran ham henlagt i mørke. Den unge mands krop markerer på den måde en grænse i maleriet, som har en parallel til den tærskel mellem barn og voksen, som han befinder sig i.
Maleriet “Protocol” af Kjartan Søderberg (f. 1989) vipper i sit udtryk mellem det abstrakte og det figurative. Resultatet bliver et åbent, tidsubestemt malerisk udtryk, hvor det kan være svært at få greb om motiverne, der på en gang fremtræder i billedet og forsvinder i abstraktionen eller transformerer sig til nye figurer. På den måde fungerer maleriet som et drømmebillede, hvor konturer af en handling eller noget genkendeligt flygtigt kan manifestere sig for samtidig eller kortvarigt igen at fremstå sløret og mere udefinerbart.
Lars Worm (f. 1977) er en dansk billedkunstner bosat i Århus, der især arbejder med maleri og skulptur. I denne udstilling indgår to af hans skulpturer ”Heads Up”, der stammer fra en større serie af værker. Både i formgivningen og titlen genkendes et centralt træk i Worms praksis, der er præget af en samtidig lethed og humor. De stablede hoveder udskåret i træ fungerer rumligt som små totempæle, men med en legende udformning, der kunne være et fantasifuldt syn fra en drøm.
Den danske billedkunstner Maria Wæhrens (f. 1976) arbejder primært med maleri. Hendes tilgang er intuitiv og udtrykket overvejende abstrakt. Hun arbejder i en farvestrålende og varieret kolorit, og ofte kommer “motiverne” til hende i drømme. Værket på denne udstilling er endda betitlet “Dreamer”- så her peger både motiv og inspirationen bag på drømmenes univers.
Søren Ankarfeldt (f. 1952) bidrager til udstillingen med et stort maleri med titlen “Mareridt”. Som generelt i drømme og mareridt præsenterer værket et sammensurium af genkendelige elementer og udefinerbare fremtrædelser, som optræder i et ahierarkisk og rodet billede, der antyder fragmenter af forskellige fortællinger.
Maleriet “Udslidt (Mexico City)” af Mads Hilbert (f. 1993) er karakteristisk for kunstnerens maleriske praksis, der er præget af en gennemgående interesse for en traditionel figur- og rumskildring, der trækkes i retning af det abstrakte og ja, drømmende.
Værket “SymbyoSynth” af Silas Inoue (f. 1981) har form af en tegning udført med blyant, vandfarve og jord. Tegningen forestiller en fantasiunivers bestående af forbundne enheder. Mens der er genkendelige natur- og bygningselementer i nogle af de adskilte “øer”, så fremtræder det overordnet som et billede, der er trådt direkte ud af drømmenes verden.
KPA, 2023