Højde: 76 cm.
Bredde: 60 cm.
Kunstner:
Eduardo Arroyo
Litografi | H:76 x B:60cm
ID: 3265B
Højde: 76 cm.
Bredde: 60 cm.
Kunstner:
Eduardo Arroyo
Litografi | H:76 x B:60cm
ID: 3266B
Højde: 76 cm.
Bredde: 60 cm.
Kunstner:
Eduardo Arroyo
Litografi | H:76 x B:60cm
ID: 3267B
Højde: 76 cm.
Bredde: 60 cm.
Kunstner:
Eduardo Arroyo
Litografi | H:76 x B:60cm
ID: 3268B
Højde: 76 cm.
Bredde: 60 cm.
Kunstner:
Eduardo Arroyo
Litografi | H:76 x B:60cm
ID: 3270B
Højde: 71 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:
Eduardo Arroyo
Litografi | H:71 x B:81cm
År: 1989, ID: 3985B
Højde: 71 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:
Eduardo Arroyo
Litografi | H:71 x B:81cm
År: 1989, ID: 3984B
Højde: 82 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Erró
Grafik | H:82 x B:63cm
År: 1993, ID: 4908B
Højde: 68 cm.
Bredde: 56 cm.
Kunstner:
Erró
Litografi | H:68 x B:56cm
År: 1969, ID: 3351B
Højde: 78 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Erró
Litografi | H:78 x B:63cm
År: 1981, ID: 3352B
Højde: 69 cm.
Bredde: 58 cm.
Kunstner:
Erró
Litografi | H:69 x B:58cm
År: 1974, ID: 3353B
Højde: 61 cm.
Bredde: 66 cm.
Kunstner:
Erró
Litografi | H:61 x B:66cm
År: 1969, ID: 3354B
Højde: 50 cm.
Bredde: 97 cm.
Kunstner:
Erró
Grafik | H:50 x B:97cm
År: 1999, ID: 4904B,4905B,4906B
Højde: 52 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:
Erró
Litografi | H:52 x B:67cm
År: 1969, ID: 3356B
Højde: 56 cm.
Bredde: 64 cm.
Kunstner:
Erró
Litografi | H:56 x B:64cm
År: 1966, ID: 3357B
Højde: 56 cm.
Bredde: 68 cm.
Kunstner:
Erró
Litografi | H:56 x B:68cm
År: 1969, ID: 3358B
Højde: 104 cm.
Bredde: 86 cm.
Kunstner:
Erró
Grafik | H:104 x B:86cm
År: 1993, ID: 4907B
Højde: 131 cm.
Bredde: 88 cm.
Kunstner:
Erró
Grafik | H:131 x B:88cm
År: 1993, ID: 4909B
Højde: 131 cm.
Bredde: 88 cm.
Kunstner:
Erró
Grafik | H:131 x B:88cm
År: 1993, ID: 4910B
Højde: 131 cm.
Bredde: 88 cm.
Kunstner:
Erró
Grafik | H:131 x B:88cm
År: 1993, ID: 4911B
Højde: 61 cm.
Bredde: 76 cm.
Kunstner:
Niki de Saint Phalle
Litografi | H:61 x B:76cm
År: 1977, ID: 3359B
Højde: 61 cm.
Bredde: 76 cm.
Kunstner:
Niki de Saint Phalle
Litografi | H:61 x B:76cm
År: 1977, ID: 3360B
Højde: 61 cm.
Bredde: 76 cm.
Kunstner:
Niki de Saint Phalle
Litografi | H:61 x B:76cm
År: 1989, ID: 3361B
Højde: 76 cm.
Bredde: 58 cm.
Kunstner:
Erró
Grafik | H:76 x B:58cm
År: 1996, ID: 5026B
Eduardo Arroyo – Erró – Niki de Saint Phalle
Niki de Saint Phalle (1930-2002), Erró (f. 1932) og Eduardo Arroyo (1937-2018) er ikke blot kommet til verden i mellemkrigstiden. Disse kunstnere er også fælles om en kritisk holdning over for det galoperende moderne mediesamfund.
Niki de Saint Phalle begyndte – trods en yderst respektabel familiebaggrund – at chokere sit publikum med dadaistiske assemblager. Assemblager vil sige, at man dækker billedfladen med ofte tilfældigt fundne genstande. Niki de Saint Phalle samlede alle mulige tingester og nips, mest af plastic, på billedfladen, som hun så stænkede over med maling. En provokation gemte der sig også i den kæmpestore skulptur af en svulmende kvindeskikkelse, “HON”, som vakte betydelig opsigt på Moderna Museet i Stockholm i 1966:
Indgangen var mellem kvindens ben(!), og mens hun udvendigt var dekoreret i brogede farver, var hendes indre malet sort. Herinde var der indrettet en elskovsrede, et galleri med falske malerier, et akvarium, en coca-cola automat, en biograf der kun viste film med Greta Garbo osv. I hovedet var der endvidere en helvedesmaskine, som Nikis mand, Jean Tinguely, havde hjulpet til med.
De svulmende kvindeskikkelser, “Nanas”, som er blevet et kendemærke for Niki, optræder også i andre figurgrupper. Man skal heller ikke lede længe efter dem i de eventyragtige litografier på denne udstilling. Både slangen og menneskene i disse naivistiske små ørkenlandskaber er dekorerede med farvemønstre – ligesom hendes skulpturer i øvrigt.
Erró er islænding og uddannet i Reykjavik og Oslo, men slog sig efter en verdensomspændende rejsevirksomhed ned i Paris, hvor han nu bor. Men efter hans mere end halvtreds billedserier at dømme har han åbenbart haft øjnene med sig i Spanien, Tyskland, Frankrig, Italien, Israel, USA, Sovjet og Cuba. Når han arbejder, afstår han tilsyneladende fra at sortere sine indtryk. Han forklarer ikke noget. Han nøjes med at associere. Og her ligger hans styrke. Errós billeder kan minde om collager, ikke på grund af materialerne, men fordi han spækker hele fladen med et hulter-til-bulter af indtryk fra den forsamlede kulturhistorie – og fra hele verden. Derved får han skildret massekulturen på godt og ondt, dvs. hele det surrealistiske kultursammenstød af politik, teknik, kunst, seksualitet osv. Og koblingerne kan være helt overrumplende rablende.
Eduardo Arroyo er spanier, født og uddannet i Madrid. Som de to andre kunstnere arbejder han figurativt – og satirisk. Arroyos billeder er nærmest ‘flade’, uden de skygge- og lysvirkninger der kan give volumen og dybde til en form. Farven optræder altid som en ens-tonet og præcist afgrænset masse. Det giver dem en plakatagtig kvalitet, så meget desto mere som han gerne nøjes med effektfulde antydninger – eller forenklinger – af en figur som f.eks. i en biografreklame. Når han alligevel som politisk realist løfter sig over sine forbilleder i den kommercielle kunst, er det på grund af sin skarpe humor og ironi.
Peter Michael Hornung
Kunstkritiker, Politiken