Højde: 98 cm.
Bredde: 91 cm.
Kunstner:
Poul Agger
Maleri | H:98 x B:91cm
År: 1970, ID: 2768A
Højde: 56 cm.
Bredde: 47 cm.
Kunstner:
Poul Agger
Maleri | H:56 x B:47cm
År: 1968, ID: 1290A
Højde: 100 cm.
Bredde: 88 cm.
Kunstner:
Poul Agger
Maleri | H:100 x B:88cm
År: 1968, ID: 1291A
Højde: 100 cm.
Bredde: 85 cm.
Kunstner:
Poul Agger
Maleri | H:100 x B:85cm
År: 1968, ID: 2320A
Højde: 60 cm.
Bredde: 65 cm.
Kunstner:
Poul Agger
Maleri | H:60 x B:65cm
År: 1968, ID: 2414A
Højde: 100 cm.
Bredde: 90 cm.
Kunstner:
Poul Agger
Maleri | H:100 x B:90cm
ID: 2588A
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Peter Hentze
Maleri | H:81 x B:61cm
År: 1978, ID: 2463A
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Peter Hentze
Maleri | H:81 x B:61cm
År: 1978, ID: 2464A
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Peter Hentze
Maleri | H:81 x B:61cm
År: 1981, ID: 2465A
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Peter Hentze
Maleri | H:81 x B:61cm
År: 1978, ID: 2466A
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Peter Hentze
Maleri | H:81 x B:61cm
År: 1978, ID: 2467A
Højde: 49 cm.
Bredde: 49 cm.
Kunstner:
Ole F. Olsen
Maleri | H:49 x B:49cm
År: 1977, ID: 2398A
Højde: 56 cm.
Bredde: 56 cm.
Kunstner:
Ole F. Olsen
Maleri | H:56 x B:56cm
År: 1977, ID: 2399A
Højde: 80 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:
Ole F. Olsen
Maleri | H:80 x B:80cm
År: 1978, ID: 2527A
Højde: 50 cm.
Bredde: 40 cm.
Kunstner:
Erik Rasmussen
Maleri | H:50 x B:40cm
År: 1974, ID: 1983A
Højde: 40 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:
Erik Rasmussen
Maleri | H:40 x B:50cm
År: 1974, ID: 1984A
Højde: 70 cm.
Bredde: 56 cm.
Kunstner:
Erik Rasmussen
Maleri | H:70 x B:56cm
År: 1976, ID: 2538A
Højde: 85 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Erik Rasmussen
Maleri | H:85 x B:75cm
År: 1976, ID: 2539A
Højde: 100 cm.
Bredde: 107 cm.
Kunstner:
Erik Rasmussen
Maleri | H:100 x B:107cm
År: 1977, ID: 2400A
Højde: 100 cm.
Bredde: 107 cm.
Kunstner:
Erik Rasmussen
Maleri | H:100 x B:107cm
År: 1977, ID: 2401A
Eventyr og realisme
Fire vidt forskellige kunstnere tager udgangspunkt i deres og vores virkelighed. Både den realistiske, figurative, og den mere drømmende og fantasifulde. Motiverne kan vi genkende, men billedernes og kunstnernes universer er helt deres egne.
Erik Rasmussen (1943-2021) – det er den reneste, mest realistiske realisme. En albue – og strandens sten. Et par pigeben på en klippe. Sten i et sært lys. Pigefingre, pigehænder, et strejf af en kvindes tilbagekastede hår. Den organiske natur, mennesket, og den uorganiske, grus, sten, klippe.
Poul Agger (f. 1936) – det er den reneste, mest eventyrlige form for eventyr. Her er intet virkeligt. Figurerne er den reneste protoplasma. De flyder ud, men antager dog fast skikkelse. Et billede er et ”totem”, en figur til tilbedelse, med det guddommeliges karakteristiske mangel på grænser, på fast afgrænsning. Sære fiskeøjne dukker op midt i de flydende former. Billedet, der ser på os. Et væsen, der kun er øjne med omgivelser.
Ole F. Olsen (f. 1943) – det er spillekortenes muligheder for gevinst og tab. Abstrakt. Men i abstraktionen sætter han et lille stykke virkelighed. Spillekortets virkelighed.
Peter Hentze (1943-2017) – det er tilbagevenden til en glemt fortid. Det er hulemaleriernes magi, de dansende jægere, dyrene, fiskene. Gentagelsens magi, dyr på dyr, fisk på fisk – ikke monotomt, men væsener i udvikling, fisk i udvikling, dyr i udvikling, verden i udvikling.
Fire kunstnere, der tilsyneladende ikke passer sammen. Men hver især fortæller de os om vores daglige virkelighed og om vores daglige drømme. Om hverdagseventyret. Igennem en årrække har hver af disse fire søgt at trænge ind i deres specialer. Det er kunstnere, som har opnået formel dygtighed. De ”kan deres kram”. Men de har alle ladet muligheder stå åbne. Vi kan drømme os til resten af Erik Rasmussens piger. Vi kan forestille os Poul Aggers figurer i en flydende bevægelse. Ole F. Olsens spillekort kunne vi måske spille med. Og hvor ender udviklingen i Hentzes hulemalerier? Et sted i nærheden af os.
Hverdagsmennesket, der søger at forstå vor fortid, vore omgivelser og vor fremtid.
Virtus Schade (1935-1995)
Forfatter