Højde: 150 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Bente Christensen-Ernst
Maleri | H:150 x B:150cm
År: 1991, ID: 3941A
Højde: 150 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Bente Christensen-Ernst
Maleri | H:150 x B:150cm
År: 1991, ID: 3942A
Højde: 150 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Bente Christensen-Ernst
Maleri | H:150 x B:150cm
År: 1991, ID: 3943A
Højde: 120 cm.
Bredde: 180 cm.
Kunstner:
Anette Harboe Flensburg
Maleri | H:120 x B:180cm
År: 1991, ID: 3945A
Højde: 120 cm.
Bredde: 180 cm.
Kunstner:
Anette Harboe Flensburg
Maleri | H:120 x B:180cm
År: 1991, ID: 3946A
Højde: 65 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Anja Franke Hedegaard
Maleri | H:65 x B:70cm
ID: 3710A
Højde: 65 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Anja Franke Hedegaard
Maleri | H:65 x B:70cm
ID: 3711A
Højde: 65 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Anja Franke Hedegaard
Maleri | H:65 x B:70cm
ID: 3712A
Højde: 140 cm.
Bredde: 110 cm.
Kunstner:
Nina Maria Kleivan
Maleri | H:140 x B:110cm
År: 1987, ID: 3534A
Højde: 120 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Nina Maria Kleivan
Maleri | H:120 x B:150cm
År: 1987, ID: 3535A
Højde: 140 cm.
Bredde: 120 cm.
Kunstner:
Nina Maria Kleivan
Maleri | H:140 x B:120cm
År: 1987, ID: 3536A
Højde: 150 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Mette Kristiansen Ramløv
Maleri | H:150 x B:150cm
År: 1992, ID: 3980A
Højde: 150 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Mette Kristiansen Ramløv
Maleri | H:150 x B:150cm
År: 1992, ID: 3981A
Højde: 92 cm.
Bredde: 160 cm.
Kunstner:
Nina Sten-Knudsen
Maleri | H:92 x B:160cm
År: 1991, ID: 3959A
Højde: 98 cm.
Bredde: 190 cm.
Kunstner:
Nina Sten-Knudsen
Maleri | H:98 x B:190cm
År: 1991, ID: 3960A
Højde: 150 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Anne Margrethe Straarup
Maleri | H:150 x B:150cm
År: 1991, ID: 3939A
Højde: 150 cm.
Bredde: 150 cm.
Kunstner:
Anne Margrethe Straarup
Maleri | H:150 x B:150cm
År: 1991, ID: 3940A
Fra figuration til fortælling
Udstillingen samler syv forskellige positioner indenfor maleriet som det så ud i de tidlige 1990ere. Kunstnernes fascination af myter, Historie og en større fortælling, der rækker ud over det enkelte menneske binder udstillingen sammen
Blandt de syv kunstnere er Bente Christensen-Ernst (f. 1941) måske den mest traditionelle, men til gengæld kvalificeret inden for sin realisme. Foreningen Kunst På Arbejde købte i 1991 det halve af, hvad hun havde med på Charlottenborg Kunstudstilling, nemlig billederne: ”Radiser”, ”Bønnespirer” og ”Karse”, alle udført i en stiliseret nyrealisme som giver disse banale ting fra hverdagens køkken en fantastisk monumentalitet.
Lidt ældre i gårde er Nina Sten-Knudsen (f.1957), som her er repræsenteret med malerierne ”Stol” og ”På de hellige steder” fra 1991. Hun elsker at lege med naturkræfterne, myter og metaforer. Som f.eks. ulven frigør hun sig fra de kulturelle mønstre og lukker op, så drifterne og kreativitetens stærke kræfter slippes løs.
Nina Kleivan (f. 1960) beskæftiger sig foruden maleriet med videokunst. Med sit ny-figurative billedsprog og klare referencer til det klassiske er hun ikke så lidt af en romantiker i sine meget nutidige og smukke billeder.
Anne Margrethe Straarup (f.1961) deltager med malerierne ”Adult Fantasy” og ”Wanted: Extra Punch”, begge malet i 1991, året efter hendes debut. Værkerne antyder kunstnerens interesse for det medieskabte billede af kvindelig identitet og af kvinden som objekt for et mandligt begær.
Anette Harboe Flensburg (f. 1961) har ligeledes to malerier med, begge med titlen ”Gefionspringvandet”. De er en del af det maleri-projekt, som hun kaldte ”Byens Lys” og viste på Tranegården. Projektet tog udgangspunkt i hendes billeder som sansninger oplevet gennem en kameralinse, med fotografiets beskæringer og sløringer, så det endelige maleri får nyt liv, og man fornemmer, der er mere.
Med på udstillingen er også to billeder af Mette Kristiansen Ramløv (f. 1969), ”Ren i udsending” og ”Centrum i opnåelse” og tre af Anja Franke Hedegaard (f. 1962), som virkelig har manifesteret sig på kunstens scene med udgangspunkt i minimalismen og konceptkunsten. Billederne er indre landskaber, drømme i rummene, hvor hun søger afklaringen og oprindeligheden, lever i forandringerne og baner sig vej mod den nye orden.
De syv malere går uden om nostalgiens og genkendelsens glæder. De stiller en uendelighed af spørgsmål. De lader os ikke i ro. De er igangsættende – og hvad kan man forlange mere?
Alex Steen
Kunstkritiker