Højde: 68 cm.
Bredde: 85 cm.
Kunstner:
Lars Nørgård
Litografi | H:68 x B:85cm
År: 1988, ID: 3702B
Højde: 85 cm.
Bredde: 68 cm.
Kunstner:
Lars Nørgård
Litografi | H:85 x B:68cm
År: 1988, ID: 3703B
Højde: 56 cm.
Bredde: 53 cm.
Kunstner:
Toni Larsen
Grafik | H:56 x B:53cm
År: 1987, ID: 3530B
Højde: 59 cm.
Bredde: 58 cm.
Kunstner:
Toni Larsen
Grafik | H:59 x B:58cm
År: 1987, ID: 3531B
Højde: 60 cm.
Bredde: 57 cm.
Kunstner:
Toni Larsen
Grafik | H:60 x B:57cm
År: 1987, ID: 3532B
Højde: 59 cm.
Bredde: 62 cm.
Kunstner:
Toni Larsen
Grafik | H:59 x B:62cm
År: 1987, ID: 3533B
Højde: 114 cm.
Bredde: 92 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Serigrafi | H:114 x B:92cm
ID: 3689B
Højde: 114 cm.
Bredde: 92 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Serigrafi | H:114 x B:92cm
ID: 3690B
Højde: 114 cm.
Bredde: 92 cm.
Kunstner:
Balder Olrik
Serigrafi | H:114 x B:92cm
ID: 3691B
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Lena Bay
Farveætsning | H:81 x B:61cm
År: 1983, ID: 3108B
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Lena Bay
Farveætsning | H:81 x B:61cm
År: 1983, ID: 3109B
Højde: 81 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Lena Bay
Farveætsning | H:81 x B:61cm
År: 1983, ID: 3110B
Højde: 119 cm.
Bredde: 91 cm.
Kunstner:
Bo Mølgaard Madsen
Radering | H:119 x B:91cm
År: 1988, ID: 3668B
Højde: 133 cm.
Bredde: 133 cm.
Kunstner:
Bo Mølgaard Madsen
Radering | H:133 x B:133cm
År: 1988, ID: 3671B
Højde: 119 cm.
Bredde: 91 cm.
Kunstner:
Bo Mølgaard Madsen
Radering | H:119 x B:91cm
År: 1988, ID: 3670B
Højde: 119 cm.
Bredde: 91 cm.
Kunstner:
Bo Mølgaard Madsen
Radering | H:119 x B:91cm
År: 1988, ID: 3669B
Højde: 107 cm.
Bredde: 48 cm.
Kunstner:
Henrik Pryds Beck
Litografi | H:107 x B:48cm
År: 1983, ID: 3028B
Højde: 107 cm.
Bredde: 48 cm.
Kunstner:
Henrik Pryds Beck
Litografi | H:107 x B:48cm
År: 1983, ID: 3029B
Højde: 107 cm.
Bredde: 48 cm.
Kunstner:
Henrik Pryds Beck
Litografi | H:107 x B:48cm
År: 1983, ID: 3031B
Grafiske værker
De fleste malere arbejder også indenfor grafik. Mediet byder på udfordringer og muligheder som inspirerer. Det grafiske udtryk adskiller sig fra det maleriske, men papirværkerne kan godt have maleriske kvaliteter – som denne udstilling fint illustrerer
Mest kendt på udstillingen er nok Lars Nørgård (f. 1956), som var med i hele den tendens, der manifesterede sig med de unge vilde på Tranegården i 1982. Han startede i det nyrealistiske, mere poppede, men under påvirkning af de tyske vilde forvandledes hans maleri i mere heftig og ekspressiv retning. Han bruger både ironien og det absurde, og han har f.eks. skildret kollegerne og vennerne i en række forrygende portrætteringer. Jeg husker ikke mindst hans dobbeltportrættering af vennen, kunstsamleren og kritikeren John Hunov og dennes hustru. Billedet ser ud, som om det er malet med John Hunovs egen giftiggrønne galde! Nørgård demonstrerer den malerglæde, som man i dag er så tilbøjelig til at overlade til eftertiden med et: Æret være dens minde!
Et stort talent er desuden Toni Larsen (f. 1955), også på den maleriske front hvor hun i sine farvegrafikker forener det poetiske og mere konkrete på en meget personlig måde. Hun maler med kærlighed og forstår med en enkelt skærende linie eller lidt ornamentik at skabe både kontraster og drama i farvernes bløde harmonier og sammenstød.
Balder Olrik (f. 1966), ja det ligger næsten i navnet, har altid været inspireret af tidligere tiders kunst, og han har gjort, hvad han kunne for at skabe liv i den figurative kunst. Man aner klassiske navne som Turner og Rembrandt i hans begejstring for at skabe atmosfæriske, gennemlyste og delvis psykologiske arkitektur-stykker. Han var et vidunderbarn, da han i begyndelsen af 80’erne startede som kun 15-årig på Akademiet og havde svært ed at styre sin utålmodighed i udstillingslivet.
Lena Bay (f. 1945) ses på udstillingen her med tre fine farveætsninger. Hun har tidligere lavet en række små grafikbøger, hvor hun har illustreret H. C. Andersens eventyr.
Yderligere ses raderinger af Bo Mølgaard Madsen (f. 1958) og endelig en række festlige litografier af Henrik Pryds Beck (f. 1946), som kan lide at bruge humoren og bringe elementer sammen, der skaber billedmæssige overraskelser.
Udstillingen fokuserer på det grafiske medier, men tegner først og fremmest tegner 80’erne, hvor de fleste af billederne er blevet til.
Alex Steen (1929-2004)
Kunstkritiker