Højde: 42 cm.
Bredde: 43 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:42 x B:43cm
År: 1958, ID: 3653A
Højde: 117 cm.
Bredde: 102 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:117 x B:102cm
År: 1956, ID: 88A
Højde: 92 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:92 x B:70cm
År: 1963, ID: 1087A
Højde: 81 cm.
Bredde: 43 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:81 x B:43cm
År: 1956, ID: 995A
Højde: 86 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:86 x B:81cm
År: 1956, ID: 996A
Højde: 26 cm.
Bredde: 41 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:26 x B:41cm
År: 1958, ID: 1796A
Højde: 22 cm.
Bredde: 72 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:22 x B:72cm
År: 1958, ID: 1797A
Højde: 118 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:118 x B:55cm
År: 1958, ID: 3969A
Højde: 51 cm.
Bredde: 52 cm.
Kunstner:
Flemming Rosenfalck
Maleri | H:51 x B:52cm
År: 1958, ID: 4014A
Flemming Rosenfalck: Solo
Et rent abstrakt-geometrisk billedsprog i en reduceret, nedtonet farveskala og en intensiv, sanselig stoflighed kendetegner Rosenfalcks malerier fra midt 1950erne.
Flemming Rosenfalcks debuterede i 1949 som figurmaler. Men op igennem halvtredserne blev han som mange af sine samtidige grebet af det abstrakte, det geometriske og konkrete, som rent koloristisk blev enklere med årene. Helt over i det sort-hvide, og tonerne derimellem, som er skabt af maleriets egne virkemidler, og som undertiden kan virke anonyme i sit af-romantiserede formsprog.
Om det skyldes en reaktion på 2. Verdenskrigs rædsler vides ikke, men Rosenfalck fjernede sig fra skildringer af virkeligheden og bevægede sig ind i maleriets eget univers. Her definerer farverne de former, der lægger sig på fladen side om side. Et potentielt lidt kedeligt og undseeligt billede, og så alligevel slet ikke. For der sker ubeskriveligt meget når to linjer møder hinanden på et lærred! De danner rum, dynamik, kontraster. Øjet sætter dem uvægerligt i forhold til hinanden, og selvom der ikke opstår egentlige historier, er der alligevel meget at snakke om.
Det er ikke uden grund, at man har kaldt retningen for konkret realisme. For disse farveflader eksisterer med samme ret som alle andre ting i rummet, og er lige så virkelige som sten og blomster, borde og stole, dyr og mennesker. Og de indvirker på sindet på samme måde som de øvrige indtryk fra omverdenen, selvom de er opstået gennem kunstnerens arbejde med et sæt af konkrete begreber, som hører hjemme i billedets univers.
Billedkunstneren Flemming Rosenfalck hører til dansk kunsts særprægede enegængere. Han døde i 1972 kun 45 år gammel, og nåede ikke at få den anerkendelse, han fortjente. Indtil sin død var Rosenfalck en fortræffelig rådgiver og indkøber for Kunst På Arbejde. Hans værk har således en særlig plads i samlingen