Højde: 160 cm.
Bredde: 170 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:160 x B:170cm
År: 2004, ID: 4487A
Højde: 170 cm.
Bredde: 160 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:170 x B:160cm
År: 2004, ID: 4488A
Højde: 170 cm.
Bredde: 160 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:170 x B:160cm
År: 2004, ID: 4489A
Højde: 170 cm.
Bredde: 160 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:170 x B:160cm
År: 2004, ID: 4490A
Højde: 170 cm.
Bredde: 160 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:170 x B:160cm
År: 2004, ID: 4491A
Højde: 110 cm.
Bredde: 110 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:110 x B:110cm
År: 2004, ID: 4492A
Højde: 170 cm.
Bredde: 160 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:170 x B:160cm
År: 2004, ID: 4526A
Højde: 170 cm.
Bredde: 160 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:170 x B:160cm
År: 2004, ID: 4527A
Højde: 81 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:81 x B:80cm
År: 2005, ID: 4541A
Højde: 112 cm.
Bredde: 110 cm.
Kunstner:
Kristian Devantier
Maleri | H:112 x B:110cm
År: 2005, ID: 4542A
Kristian Devantier er en absolut ener i dansk samtidskunst. Han var en del af den store gruppe af kunstnere, der definerede en fornyet interesse for maleriet i nullerne. Det nære, velkendte næsten private optog mange yngre kunstnere, ligesom interessen for det figurative og eventyrlige forbandt lige dén generation. Devantier ligger i udkanten af det. Ingen som han maler naivistisk, farvestrålende, underfundigt, virkelighedsfabulerende og humoristisk. Motiverne både nære og velkendte, men udtrykt og malerisk formuleret i et helt særegent sprog. Stilen er stiliseret og minimalistisk, bevidst naiv, og med et stærkt formalistisk præg; enkle af billederne tangerer abstraktion med rene, geometriske former. Farverigt, legende let og forenklet.
Kunstnerens værker flugter med tidligere kollegaer som Scherfig, Heerup, en tidlig Mertz – i en retning man kalder ’naivismen’. Forenkling af billedsprog, leg med perspektiv og skala, og en ligegyldighed overfor teknisk korrekt gengivelse af motivet. Læg hertil Devantiers brug af klare signalfarver, der larmer, humoristiske situationer med en snert af alvor, og en tyngde i kunsthistoriske referencer, ja så vil Devantier nok nikke genkendende til betegnelsen.