Højde: 120 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:
Malene Bach
| H:120 x B:80cm
År: 2009, ID: 4660A
Højde: 120 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:
Malene Bach
| H:120 x B:80cm
År: 2009, ID: 4661A
Højde: 135 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Malene Bach
| H:135 x B:75cm
År: 2010, ID: 4662A
Højde: 135 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Malene Bach
| H:135 x B:75cm
År: 2010, ID: 4663A
Højde: 135 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Malene Bach
| H:135 x B:75cm
År: 2010, ID: 4664A
Højde: 135 cm.
Bredde: 75 cm.
Kunstner:
Malene Bach
| H:135 x B:75cm
År: 2010, ID: 4665A
Det handler om farven. Ikke andet. Og jo, også lidt om alt det rundt omkring den. For Malene Bach er maleriet først og fremmest en undersøgelse af hvad farven kan: Hvordan den skaber form, rum, energi og stemning. Den slags radikale metoder må i sagens natur resultere i abstrakte billeder. Et motiv ville forstyrre. De seks værker optræder som en serie, hvor de gennemgående elementer ligger, dels i den mørkegrå baggrund, dels i de tilbagevendende figurer, der momentvis minder om hinanden i deres klare signalfarver.
Der er imponerende meget rum i de næsten monokrome billeder. Og farveelementerne arbejder sammen – hver for sig og i rummet. For Bach er fladen netop et stykke arkitektur, hvor farven frembringer dybde og rumlighed. Objekterne, der ’flyver’ i det vægtløse rum kan forstås som byggeklodser, eller små modeller til et potentielt fysisk rum.
Malene Bach er formalist. Hendes primære ærinde er at tænke maleriske, rumlige relationer: Hvordan de skabes, og hvordan de påvirkes af farven. Som igen er den, der formulerer volumen og skala. For Bach er det en organisk helhed, og billederne besidder da også en legende, humoristisk finurlighed, der synes at trække tråde tilbage til surrealismen. Den virkelige verden er vendt på hovedet, men billedets egen indre logik og særlige rationale giver mening. Også selvom kunstneren ikke udviser synderlig interesse for en egentlig genkendelighed, men til gengæld tydeligvis finder stor energi i og drives af en nysgerrighed for farvens muligheder.