• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Gå direkte til footer
Kunst På Arbejde Logo

Vis mig din kunst - og jeg skal sige dig, hvem du er

  • FORSIDE
  • UDSTILLINGER
  • VÆLG SELV
  • KUNSTNERE
  • BLIV MEDLEM
    • PRISER
  • OM KPA
    • HISTORIE & ORGANISATION
    • KONTAKT
    • GALLERI FRA MEDLEMMER
    • ARTIKLER
    • VEDTÆGTER
    • REFERATER FRA GENERALFORSAMLINGER
  • DET SKER

Moderne engelsk grafik

Trevor Allen - Blueberry pie by the pool  -  Trevor Allen - 2250B
1
Højde: 85 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:

Trevor Allen

Serigrafi | H:85 x B:67cm
ID: 2250B

Trevor Allen - Gul sofa og tulipaner  -  Trevor Allen - 2281B
2
Højde: 66 cm.
Bredde: 76 cm.
Kunstner:

Trevor Allen

Litografi | H:66 x B:76cm
ID: 2281B

Trevor Allen - Gul sofa  -  Trevor Allen - 2280B
3
Højde: 69 cm.
Bredde: 86 cm.
Kunstner:

Trevor Allen

Litografi | H:69 x B:86cm
ID: 2280B

Robin Bagilhole - Mr. Wadworth´s dagligstue  -  Robin Bagilhole - 2285B
4
Højde: 57 cm.
Bredde: 76 cm.
Kunstner:

Robin Bagilhole

Litografi | H:57 x B:76cm
År: 1975, ID: 2285B

M Barnes - The old house  -  M Barnes - 2254B
5
Højde: 65 cm.
Bredde: 80 cm.
Kunstner:

M. Barnes

Serigrafi | H:65 x B:80cm
ID: 2254B

Mati Basis - Woods and clouds  -  Mati Basis - 2251B
6
Højde: 79 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:

Mati Basis

Radering (farve) | H:79 x B:81cm
ID: 2251B

Mati Basis - Træer 2  -  Mati Basis - 2292B
7
Højde: 61 cm.
Bredde: 79 cm.
Kunstner:

Mati Basis

Ætsning | H:61 x B:79cm
År: 1973, ID: 2292B

P Griffin - South Bank five  -  P Griffin - 2255B
8
Højde: 79 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:

P. Griffin

Serigrafi | H:79 x B:100cm
År: 1973, ID: 2255B

Susan Jameson - Stonehenge  -  Susan Jameson - 2290B
9
Højde: 57 cm.
Bredde: 66 cm.
Kunstner:

Susan Jameson

Mezzotint | H:57 x B:66cm
År: 1977, ID: 2290B

Susan Jameson - Sommerfuglesamling  -  Susan Jameson - 2291B
10
Højde: 54 cm.
Bredde: 71 cm.
Kunstner:

Susan Jameson

Mezzotint | H:54 x B:71cm
År: 1976, ID: 2291B

Susan Jameson - Flight  -  Susan Jameson - 2248B
11
Højde: 73 cm.
Bredde: 67 cm.
Kunstner:

Susan Jameson

Radering (farve) | H:73 x B:67cm
ID: 2248B

Susan Jameson - Mr. Tiffany´s lamp  -  Susan Jameson - 2249B
12
Højde: 68 cm.
Bredde: 81 cm.
Kunstner:

Susan Jameson

Radering (farve) | H:68 x B:81cm
ID: 2249B

Barbara Newcombe - Morgenland  -  Barbara Newcombe - 2293B
13
Højde: 58 cm.
Bredde: 78 cm.
Kunstner:

Barbara Newcombe

Ætsning | H:58 x B:78cm
År: 1975, ID: 2293B

Barbara Newcombe - Tidlig aften  -  Barbara Newcombe - 2294B
14
Højde: 58 cm.
Bredde: 78 cm.
Kunstner:

Barbara Newcombe

Ætsning | H:58 x B:78cm
År: 1977, ID: 2294B

Patrick & Basia Sladen - Eg 1  -  Patrick & Basia Sladen - 2287B
15
Højde: 62 cm.
Bredde: 49 cm.
Kunstner:

Patrick & Basia Sladen

Silketryk | H:62 x B:49cm
År: 1977, ID: 2287B

Patrick & Basia Sladen - Eg 2  -  Patrick & Basia Sladen - 2288B
16
Højde: 62 cm.
Bredde: 49 cm.
Kunstner:

Patrick & Basia Sladen

Silketryk | H:62 x B:49cm
År: 1977, ID: 2288B

Vincent Wakerly - Trøje  -  Vincent Wakerly - 2283B
17
Højde: 58 cm.
Bredde: 39 cm.
Kunstner:

Vincent Wakerly

Litografi | H:58 x B:39cm
År: 1977, ID: 2283B

Vincent Wakerly - Jimmy  -  Vincent Wakerly - 2318B
18
Højde: 58 cm.
Bredde: 39 cm.
Kunstner:

Vincent Wakerly

Litografi | H:58 x B:39cm
År: 1977, ID: 2318B

Moderne engelsk grafik

Engelsk kunst har en særlig forkærlighed for et popinspireret udtryk og en lang tradition for figurativ kunst. På udstillingen vises et sjældent uddrag af nogle af de bedste repræsentanter for det grafiske medie.

Engelsk kunst har en lang og sejlivet tradition for figurationen. Hverken den ekspressive eller den konkrete abstraktion har fået den udbredelse, man kender fra det europæiske fastland. Det er ikke nogen tilfældighed, at den ekstremt realistiske, nogle gange næsten patologiske stil, Francis Bacon og den såkaldte School of London står for, har dybe rødder i England.

De billeder, denne udstilling viser, er imidlertid mere inspireret af den pop-kunst, der dukkede op i England i slutningen af 1950’erne, 4-5 år før Lichtenstein, Oldenburg og Warhol lavede noget tilsvarende i USA. De glade farver, den faste konturlinje og inspirationen fra reklamens og massemediernes hurtigt accelererende verden viser hen til de post-pop-billeder, der var og er populære i England.

Som udstillingen viser, griber kunstnerne dette an på mindst tre forskellige måder.

Et par år før punkens snerrende og spyttende gennembrud i London skriver Vincent Wakerly de profetiske ord ”REBEL WITHOUT A CAUSE” på et af sine litografier. I modsætning til den tidlige pop-kunst, hvor kunstnerne, selv når de udgav sig som samfundskritikere, var smittet af de gode konjunkturer og den øgede velstand, viser Wakerly her hen til den desillusion og den tabte tro på ”Den store fortælling”. Den gav sig udslag i postmodernismens i bund og grund nihilistiske ironiseren over alt og alle. Selv ikke den flotte røde trøje kan ændre på den generelle pessimistiske stemning, der ligger fjernt fra den traditionelle pop-kunst.

Mere i pagt med poppens hyldest til den masseproducerede konsumvare er P. Griffins afdæmpede ”South Bank Five”, mens Trevor Allen viser, hvor stor en inspirationskilde Matisse har været med sine sanselige og harmoniske billeder.

En vigtig pointe ved Andy Warhols arbejde er hans udtalte brug af serialitet, i den forstand at han gjorde en dyd af det faktum, at hans værker nærmest på samlebånd blev sprøjtet ud fra værkstedet med det meget sigende navn ”The Factory”. Ved at efterligne industriens anonyme massefremstilling blev den romantiske forestilling om det enestående og unikke kunstnergeni godt og grundigt afmonteret ved Warhols snedige skaktræk.

I forlængelse af dette arbejder R. Bagilhole og Mati Basis på hver sin måde. Bagilhole som den visuelle æstetikker – Basis som den mere konceptuelt orienterede systematiker.

Mere romantiske, i den forstand at de igen tager landskabet op som motiv, er Susan Jameson, Patrick & Basia Sladen, Barbara Newcombe og M. Barnes. Sladen-parret kan ses som en pendant til Niels Strøbeks ny-realistiske, men alligevel magisk mærkelige landskaber, Barnes inkorporerer stive reklameinspirerede silhuetter i sine afbildninger af gamle engelske huse. Newcombe får med sine raffinerede ætsninger de idylliske scenerier til at virke på samme måde, som Matisses utroligt poetiske papirklip, mens Susan Jameson med sine forunderligt smukke raderinger kommer tæt på surrealismens dyrkelse af de spontane drømmesyner.

Tom Jørgensen
Kunstkritiker

Udstillingsinfo

Udstillings nr.
214

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bliv en del af vores nyhedsbrev og modtag nyheder og informationer om nye værker og lign.

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Kunstnere

Albert Mertz Andy Warhol Anna Fro Vodder Asger Mortensen Balder Olrik Bent Holstein Bjørn Nørgaard Bjørn T. Hansen Claus Carstensen Erró Frans Jacobi Frithioff Johansen Henry Heerup Hotel Pro Forma Jan W. Morthenson Jens Axel Beck Jens Birkemose Jens Thegler Jim Dine Karel Appel Kaspar Bonnén Kenn André Stilling Kirsten Dehlholm Lars Nørgård Lise Malinovsky Mie Mørkeberg Morten Buch Ole Sporring Per Arnoldi Per Kirkeby Peter Bonde Peter Bonnén Peter Carlsen Peter Hentze Peter Holst Henckel Peter Nyborg Pierre Alechinsky Poul Gernes Preben Franck Stelvig Richard Mortensen Seppo Mattinen Stig Brøgger Sven Dalsgaard Tom Krøjer Wiliam Skotte Olsen
Sølvgade 4, 1307 København K - Tlf.: 3313 5601 - Email: post@kunst-paa-arbejde.dk