Højde: 142 cm.
Bredde: 110 cm.
Kunstner:
Bentemarie Kjeldbæk
Maleri | H:142 x B:110cm
År: 1988, ID: 3643A
Højde: 72 cm.
Bredde: 52 cm.
Kunstner:
Bentemarie Kjeldbæk
Maleri | H:72 x B:52cm
År: 1988, ID: 3644A
Højde: 72 cm.
Bredde: 52 cm.
Kunstner:
Bentemarie Kjeldbæk
Maleri | H:72 x B:52cm
År: 1988, ID: 3645A
Højde: 71 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Bentemarie Kjeldbæk
Oliemaleri | H:71 x B:61cm
År: 1989, ID: 3755A
Højde: 71 cm.
Bredde: 61 cm.
Kunstner:
Bentemarie Kjeldbæk
Maleri | H:71 x B:61cm
År: 1989, ID: 3770A
Højde: 73 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Nina Maria Kleivan
Maleri | H:73 x B:100cm
År: 1988, ID: 3392A
Højde: 100 cm.
Bredde: 65 cm.
Kunstner:
Nina Maria Kleivan
Maleri | H:100 x B:65cm
År: 1988, ID: 3393A
Højde: 100 cm.
Bredde: 65 cm.
Kunstner:
Nina Maria Kleivan
Maleri | H:100 x B:65cm
År: 1988, ID: 3394A
Højde: 53 cm.
Bredde: 64 cm.
Kunstner:
Nina Sten-Knudsen
Maleri | H:53 x B:64cm
ID: 3457A
Højde: 64 cm.
Bredde: 53 cm.
Kunstner:
Nina Sten-Knudsen
Maleri/Acryl | H:64 x B:53cm
ID: 3458A
Højde: 152 cm.
Bredde: 132 cm.
Kunstner:
Hans Petersson
Maleri | H:152 x B:132cm
År: 1988, ID: 3625A
Højde: 111 cm.
Bredde: 152 cm.
Kunstner:
Hans Petersson
Maleri | H:111 x B:152cm
År: 1988, ID: 3626A
Højde: 152 cm.
Bredde: 152 cm.
Kunstner:
Hans Petersson
Maleri | H:152 x B:152cm
År: 1988, ID: 3627A
Højde: 100 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Inge Reusch
Maleri | H:100 x B:100cm
År: 1987, ID: 3605A
Højde: 100 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Inge Reusch
Maleri | H:100 x B:100cm
År: 1987, ID: 3606A
Højde: 100 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Inge Reusch
Maleri | H:100 x B:100cm
År: 1987, ID: 3607A
Højde: 100 cm.
Bredde: 100 cm.
Kunstner:
Inge Reusch
Maleri | H:100 x B:100cm
År: 1987, ID: 3608A
Naturens nødvendighed
Inge Reusch (f. 1946) tilhører generationen før “De nye Vilde”. Hun er uddannet på Kunstakademiet hos Egill Jacobsen, Søren Hjorth Nielsen og Wilhelm Freddie, og debuterede i 1975 på Forårsudstillingen. I sine malerier, som er bygget op som enkle, lysende mønstre, bruger hun farven gestuelt, dvs. som aftryk efter bevægelser. Inge Reuschs malerier er spor, tegn, mønstre og markeringer, der pludseligt kan samle sig til et motiv, en tyr f.eks. Men farven som udtryk for en dynamisk udfoldelse er det afgørende.
Bentemarie Kjeldbæk (f. 1952) debuterede i 1987 på Kunstnernes Efterårsudstilling. Hun nærmest bruger farven som underlag, basis eller koloristisk trampolin for en tegning, der som i et syretrip, eller som fanget i underbevidsthedens førergreb, indkredser de særeste og mest holdningsløse genstande og væsener. Disse »kruseduller« eksisterer som tegn eller fragmenter, uden at ligne mere end en uforpligtende leg med penslen hen overfladen. Og i denne dobbelthed – mellem at antyde og suggerere frem – ligger maleriernes fascinationsevne. De er et tilbud til fantasien om at lege med og supplere billedets notatagtige meddelelser.
Nina Sten-Knudsen (f. 1957) fik sit egentlige gennembrud på den legendariske udstilling »Kniven på hovedet«, der søsatte en hel generation af såkaldt nye vilde malere. Nina Sten-Knudsens kunst er en påmindelse om naturens nødvendighed og instinkternes magt – også i atomalderen. Som en sympatidemonstration og en søgen efter inspiration og autencitet har hun aflagt et besøg hos de nordamerikanske indianere, og i en række effektfulde billeder genkaldt sig det primitive menneske i forbrødring med en mystisk besjælet natur.
Hans Petersson, født 1958 i Sverige, brød igennem på Forårsudstillingen i 1986. Han er uddannet på Kunstakademiet i en lidt senere ombæring end De nye Vilde, som han iøvrigt heller ikke ligner. Forbilledet er snarere engelsk, og på sine tætpakkede kalejdoskopiske malerier afbalancerer han alle arter af figurer og objekter. Forvirringen er total, og stilblandingen hæmningsløs og tilsyneladende meningsløs, men der er en helhed og en egen dekorativ bestemt logik i dette intenst uhøjtidelige og dynamiske puslespil. Det er et maleri, som afspejler medie- og videoalderens overvældende og uoverskuelige billedbombardement og alligevel får det bedste ud af det faktum, at ingenting længere har nogen mening eller entydig plads i bevidstheden.
Nina Kleivan (f. 1960) er født i Oslo og uddannet på Kunstakademiet i København, hvor Stig Brøgger og Hein Heinsen fik gennembrydende betydning for hendes ironisk-intellektuelle brug af billeder og forbilleder. I sine figurmalerier kombinerer Nina Kleivan de klassiske forlægs afklarede kompositioner med videobilledets opløsning af formen og farven, og for at markere sin afstand til billedet som noget entydigt, har hun undertiden fabrikeret sin egen ”billedstøj” og skudt fremmede og forstyrrende geometriske figurer ind i den skrøbelige og sammensatte helhed.
Peter Michael Hornung
Kunstkritiker, Politiken