Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3374B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3375B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3376B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3377B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3378B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3379B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3380B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3381B
Højde: 63 cm.
Bredde: 5 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:5cm
År: 1968, ID: 3382B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3383B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3384B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3385B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3386B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3387B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Litografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3388B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3389B
Højde: 63 cm.
Bredde: 55 cm.
Kunstner:
Ole Schwalbe
Fotografi | H:63 x B:55cm
År: 1968, ID: 3390B
Romerske Synonymer
Ole Schwalbe var abstrakt, konkret maler. Hans billeder forestiller ikke noget, de består af farver og streger, der definerer geometriske former. Hvad sker der, når en sådan maler inddrager fotografi i en udstilling?
Om udstillingen siger Ole Schwalbe: ”Hvad ser vi, når vi ser? Det vi har for os – måske. I ’Romerske Synonymer’ er fotografiets betingede objektivitet stillet over for et subjektivt abstrakt litografi, der bygger på den oplevelse, fotografiet viser. Hvad enten vi kender eller ikke kender det, vi ser, vil vores oplevelser være påvirket af, hvad vi tidligere har set. Foran alt hvad vi ser, ligger tidligere erfaringer som rækker af gennemsigtige billeder; oplevelsen af i dag skimtes gennem oplevelsen af i går og i forgårs. Lawrence Durrell har engang sagt: »At se er at forestille sig noget«. Hvad forestiller man sig? Helt banalt: Det man har mulighed for at forestille sig. En maler vil sandsynligvis ofte – måske altid – forestille sig billeder, men billedets virkelighed er en anden end den, man med et ikke særligt dækkende udtryk kalder den ydre”.
Og videre: ’Romerske Synonymer’ er blevet til ud fra en ide om, at billedkunst, også den del der ikke direkte forestiller noget, er resultat af en oplevelse, af noget set. Undertiden ved billedkunstneren, hvorfra hans oplevelse er hentet, til andre tider kan det være vanskeligt at redegøre for, hvor og hvornår man oplevede det, der blev til et billede. Hvis man forsøgsvis vil forklare billedkunst som en kommunikation, så er dette arbejde muligvis en meddelelse om nogle kulturelle forudsætninger – og samtidig efterbilleder: Det der står tilbage, når man har set, forestillet sig noget, opfattet gennem tidligere oplevelser. Alle de fotografier, der viser grundlaget for litografierne, viser samtidig spor af mennesker, al den stund arkitektur er menneskeværk. I megen billedskaben ligger der et ønske om at holde fast i en flig af den virkelighed, muligvis billedets, muligvis den ydre virkelighed. I ’Romerske Synonymer’ er begge muligheder antydet i et forsøg på at nå en erkendelse, der går bag om eller ligger i forlængelse af de ord, der kan siges og skrives om kunst”.
Ole Schwalbe (1929-90) var selvlært kunstner og debuterede allerede som 16-årig på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1945, hvorefter han udannede sig som litograf 1945-50. Han blev medlem af kunstnersammenslutningen Linien II i 1958 og Den Frie i 1961. Hans motiver var fra starten ”abstrakt konkrete” bestående af få eller ingen farver og kvadrater, linjer og ovaler. Senere blev hans udtryk gradvist mere kompliceret og farverigt. Natur og arkitektur gav ofte inspiration til de konkrete billeder, bl.a. i ‘Romerske synonymer’ (1968), hvor fotografier er sammenstillet med litografier.