Højde: 121 cm.
Bredde: 84 cm.
Kunstner:
John Kørner
Grafik | H:121 x B:84cm
År: 2023, ID: 5253B
Højde: 121 cm.
Bredde: 84 cm.
Kunstner:
John Kørner
Grafik | H:121 x B:84cm
År: 2023, ID: 5254B
Højde: 60 cm.
Bredde: 48 cm.
Kunstner:
Malene Landgreen
Grafik | H:60 x B:48cm
ID: 5248B
Højde: 60 cm.
Bredde: 48 cm.
Kunstner:
Malene Landgreen
Grafik | H:60 x B:48cm
ID: 5249B
Højde: 126 cm.
Bredde: 120 cm.
Kunstner:
Preben Franck Stelvig
Maleri | H:126 x B:120cm
ID: 1933A
Højde: 121 cm.
Bredde: 110 cm.
Kunstner:
Preben Franck Stelvig
Maleri | H:121 x B:110cm
ID: 1934A
Højde: 123 cm.
Bredde: 151 cm.
Kunstner:
Erik Øckenholt
Maleri | H:123 x B:151cm
År: 1988, ID: 3620A
Højde: 123 cm.
Bredde: 151 cm.
Kunstner:
Erik Øckenholt
Maleri | H:123 x B:151cm
År: 1988, ID: 3621A
Højde: 140 cm.
Bredde: 140 cm.
Kunstner:
Martha Kramær
Maleri | H:140 x B:140cm
År: 2005, ID: 4963A
Højde: 120 cm.
Bredde: 84 cm.
Kunstner:
Anna Fro Vodder
Maleri | H:120 x B:84cm
ID: 4207A
Højde: 99 cm.
Bredde: 88 cm.
Kunstner:
Jonas Hvid Søndergaard
Maleri | H:99 x B:88cm
År: 2008, ID: 5010A
Højde: 88 cm.
Bredde: 68 cm.
Kunstner:
Kristian Dahlgaard Larsen
Grafik, Silikonetryk | H:88 x B:68cm
År: 1989, ID: 3683B
Højde: 88 cm.
Bredde: 68 cm.
Kunstner:
Kristian Dahlgaard Larsen
Grafik, Silikonetryk | H:88 x B:68cm
År: 1989, ID: 3684B
Højde: 88 cm.
Bredde: 68 cm.
Kunstner:
Kristian Dahlgaard Larsen
Grafik, Silikonetryk | H:88 x B:68cm
År: 1989, ID: 3685B
Højde: 69 cm.
Bredde: 88 cm.
Kunstner:
Kristian Dahlgaard Larsen
Grafik, Silikonetryk | H:69 x B:88cm
År: 1989, ID: 3686B
Højde: 69 cm.
Bredde: 88 cm.
Kunstner:
Kristian Dahlgaard Larsen
Grafik, Silikonetryk | H:69 x B:88cm
År: 1989, ID: 3687B
For mange kunstnere handler det om at skildre illusionen af rum på billedfladen, hvilket er temaet for denne udstilling. De ældste af værkerne daterer tilbage til begyndelsen af 1970erne og de nyeste er fra 2023, men det er ikke så meget den tidslige forskydning i værkernes udførsel som det kunstneriske udtryk i sig selv, der adskiller værkernes visuelle fremtræden. Gennemgående for værkerne er skildringen af form og arkitektur i billedets rum.
I Kristian Dahlgård Larsens (f. 1958) serie af litografiske tryk kombineres geometriske former med abstrakte farveflader og detaljerede figurtegninger i kompositioner, hvor de rum, som de geometriske former og linjer optegner, på hver sin måde indrammer og definerer det rum, som de menneskelige figurer i værkerne befinder sig i.
I Jonas Hvid Søndergaards (f. 1977) maleri flyver nogle ensfarvede geometriske kasser ud mod billedfladen fra en diffus flerfarvet og abstrakt baggrund. Kasserne fremstår som var de katapulteret med eksplosiv kraft ud fra baggrunden og hvor baggrunden med sine udvaskede farver fremtræder rumligt udefinerbar, er den klare optegning af kasserne afgørende for, at der bliver skabt en rumlig håndgribelighed i værket.
I Anna Fro Vodders (f. 1974) maleri svæver tre fabriksbygningslignende figurer nærmest frit i det uendelighedsrum, som den lyse, himmelfarvede baggrund for lærredet etablerer. Ved at placere de tre figurer i den øverste del af lærredet og ikke forankre dem i forhold til en horisontlinje eller anden markering af en grund at knytte dem til, bliver det konkrete rum som opstår i værket alene etableret i relationen mellem figurerne og figurernes egen geometri.
I Martha Kramærs (f. 1974) maleri “Fabulering over et rum” fortæller kunstneren allerede med titlen, at hun forholder sig bevidst til, at hun skaber en fantasi over et rum mere end, at hun ønsker at skildre et specifikt rum. I værket, der har en skråtstillet køjeseng i forgrunden, danner køjesengen samtidig en grænse mellem et indendørs rum markeret med gulv og gardin og et udendørs rum på den anden side, hvor der er udsigt til forskellige typer af landskab i hver af de afgrænsede rum, som sengestolperne definerer.
Også i Erik Øckenholts (f. 1961) to malerier danner arkitektoniske elementer omdrejningspunkt for opbygningen af billedfladen. I begge malerier skyder kunstneren et ensfarvet felt med prikker fordelt hen over fladen ind som en slags forhæng fra billedets venstre kant. På den måde etablerer han en forgrund i malerierne, der hører maleriets egen flade til og ikke det rum i maleriet, som de arkitektoniske elementer definerer. I det ene værk har kunstneren markeret endnu et rum med buede røde penselstrøg. Dette rum sætter en scene for en figurtegning, der øger kompleksiteten og håndgribeligheden i det billedrum, som maleriet udforsker.
Preben Franck Stelvigs (f. 1942) to værker “Signaler” og “Fra min selvbiografi” er også begge bygget op omkring klart afgrænsede billedfelter. I det ene værk fungerer den hvide konturlinje som en horisontlinje, der samtidig fortæller os, at det blå felt ovenover og det grønne nedenfor skal læses som et landskab, der så fungerer som omgivelser for signalskiltene i billedets forgrund. I det andet værk fortæller titlen os, at billedet indeholder fragmenter af en større historie. Her skal de forskelligartede billedfelter nok snarere “oversættes” til et erindringsrum, hvor den lille, organisk udformede træfigur i maleriets midte rækker ud i det fysiske rum og gør værket håndgribeligt som andet end en flade, som minderne projiceres ind i.
De to litografier af Malene Landgreen (f. 1962) er bygget op om skarpt afgrænsede geometriske farvefelter i klare, kontrasterende farver. Felterne står vinkelret, diagonalt og i skæve vinkler i forhold til hinanden og er fordelt over hele værkfladen, så den fremstår fuldstændigt farve- og figurmættet. Kompositionerne giver alle elementer i værkerne lige meget vægt og betydning for den arkitektur, som felterne tilsammen danner i billedrummet.
John Kørners (f. 1967) to litografier i kunstnerramme er fra en større serie af litografier under samme titel, “Understanding the Impact of Architecture”, hvori kunstneren skildrer arkitektoniske indgreb i naturen, hvor landskaberne på forskellig vis forstyrres af store, menneskeskabte anlæg.
KPA, 2023