Højde: 63 cm.
Bredde: 86 cm.
Kunstner:
Yrjö Edelmann
Litografi | H:63 x B:86cm
År: 1982, ID: 2960B
Højde: 63 cm.
Bredde: 86 cm.
Kunstner:
Yrjö Edelmann
Litografi | H:63 x B:86cm
År: 1982, ID: 2961B
Højde: 86 cm.
Bredde: 63 cm.
Kunstner:
Yrjö Edelmann
Litografi | H:86 x B:63cm
År: 1982, ID: 2964B
Højde: 69 cm.
Bredde: 86 cm.
Kunstner:
Krystyna Piotrowska
Radering | H:69 x B:86cm
År: 1987, ID: 3581B
Højde: 69 cm.
Bredde: 86 cm.
Kunstner:
Krystyna Piotrowska
Radering | H:69 x B:86cm
År: 1987, ID: 3582B
Højde: 91 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Carl Fredrik Reuterswärd
Litografi | H:91 x B:70cm
ID: 2965B
Højde: 91 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Carl Fredrik Reuterswärd
Litografi | H:91 x B:70cm
ID: 2966B
Højde: 91 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Carl Fredrik Reuterswärd
Litografi | H:91 x B:70cm
ID: 2967B
Højde: 91 cm.
Bredde: 70 cm.
Kunstner:
Carl Fredrik Reuterswärd
Litografi | H:91 x B:70cm
ID: 2968B
Højde: 100 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Per Gunnar Thelander
Radering | H:100 x B:77cm
År: 1984, ID: 3129b
Højde: 100 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Per Gunnar Thelander
Radering | H:100 x B:77cm
År: 1984, ID: 3130B
Højde: 100 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Per Gunnar Thelander
Radering | H:100 x B:77cm
År: 1984, ID: 3131B
Højde: 100 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Per Gunnar Thelander
Radering | H:100 x B:77cm
År: 1984, ID: 3132B
Højde: 100 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Per Gunnar Thelander
Radering | H:100 x B:77cm
År: 1984, ID: 3133B
Højde: 100 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Per Gunnar Thelander
Radering | H:100 x B:77cm
År: 1984, ID: 3134Ba
Højde: 100 cm.
Bredde: 77 cm.
Kunstner:
Per Gunnar Thelander
Radering | H:100 x B:77cm
År: 1984, ID: 3134Bb
Svensk grafik I
Efter krigen var slut og grænserne åbnet, viste det sig, at en udenlandsrejse ikke længere var så kompliceret, og der åbnede sig en fantastisk masse muligheder for de svenske kunstnere. På Konstfackskolan og på Konsthögskolans grafikskole i Stockholm startede en helt ny dynamisk undervisning, stærkt påvirket af den kunstneriske udvikling i Paris. Studier i Paris og uddannelse på de overnævnte skoler er også fællesnævneren for de tre kunstnere på denne udstilling. Stilistisk set adskiller de sig dog sådan fra hinanden, at det er svært at se, at de overhovedet skulle have noget til fælles.
Yrjö Edelman (f. 1941) er født i Finland. Han er dog uddannet og bosat i Stockholm og regnes som svensk kunstner. Han har studeret grafiske teknikker hos Fernand Moulot i Paris, så selv om han egentlig er maler, har han lavet en masse grafik. Hans motiver er udklippet eller sammenkrøllet indpakningspapir malet eller tegnet i 15. og 16. århundredes trompe l’œil stil. Yrjö Edelman maler med en så illusionistisk virtuositet og dygtighed, at man, som i billederne her hvor papirerne er enten gennemsigtige eller pastelfarvede, tror, hånden lige har krøllet og sluppet papiret. Meget realistisk virker det, selv om man kan sige, at billederne er mere eller mindre forestillingsløse. Eller at de netop forestiller, det man ser.
Stilarter kan man ikke rigtigt tale om, når det gælder Carl Frederik Reuterswärd (1934-2016). Han eksperimenterer i et utal af forskellige materialer, stilarter og teknikker. Han har studeret hos Léger i Paris, som dog har inspireret ham til at bruge de rene, klare farver, som han som oftest gør. Hans grafik er her, samtidig med at den er ekspressiv, også i en bizar karikaturstil med dadaistiske titler, som de fleste af hans billeder har. Han er en meget respektløs kunstner i sit forhold til det moderne samfund og især i sit forhold til kunsthistorien.
Pär Gunnar Thelander (f. 1936) er født og uddannet i Stockholm nogenlunde samtidig med Edelman og Reuterswärd. Han er en fantastisk dygtig tegner og grafiker, som behersker de forskellige grafiske teknikker, som f.eks. ætsning, radering og litografi, suverænt. I starten af Thelanders produktion indgik der altid parafraser over kendte værker i kunsthistorien således, at han på den måde kunne lave, også med skrevne citater, en dialog mellem sit billede og billedet i billedet. Han var meget fascineret af Dubuffets små spinkelt tegnede sørgmodige mænd, og de indgik ofte i hans billeder. Senere, i slutningen af 60’erne, introducerede han en helt ny motivkreds, nemlig kartofler, gulerødder og tændstikker, som symboler på den ynkelige mand. Både den stakkels hjemmefar og den pompøse rytterstatue. Æblerne dukker op som symboler på den modne, runde kvinde. Disse symboler, tegnet helt naturalistisk, var hans ikke alt for alvorlige indlæg i kønsrolledebatten. I de senere år finder man også paralleller til Jim Dine og Rauschenbergs grafik i Thelanders måde at tegne baggrunden og bygge sine billeder op på.
Krystyna Piotrowska (f. 1949) er polak men flyttede til Sverige i sidst 80’erne pga. de politiske forhold i Polen. Hun er en sjældent begavet grafiker, der altid har udgangspunkt i det menneskelige, forholdene i samfundet og identifikationen som jødisk kvinde. Ofte gengivet i selvportrætter og video, der udtrykker en genoplevelse af kunstnerens liv.
Linda Jørgensen
Mag.art. i kunsthistorie