Højde: 86 cm.
Bredde: 65 cm.
Kunstner:
Christian Lemmerz
Tegning | H:86 x B:65cm
ID: 3443A
Højde: 86 cm.
Bredde: 65 cm.
Kunstner:
Christian Lemmerz
Tegning | H:86 x B:65cm
ID: 3444A
Højde: 86 cm.
Bredde: 65 cm.
Kunstner:
Christian Lemmerz
Tegning | H:86 x B:65cm
ID: 3445AA
Højde: 108 cm.
Bredde: 78 cm.
Kunstner:
Henrik Have
Tegning | H:108 x B:78cm
År: 1988, ID: 3639A
Højde: 108 cm.
Bredde: 78 cm.
Kunstner:
Henrik Have
Tegning | H:108 x B:78cm
År: 1988, ID: 3636A
Højde: 108 cm.
Bredde: 78 cm.
Kunstner:
Henrik Have
Tegning | H:108 x B:78cm
År: 1988, ID: 3635A
Højde: 108 cm.
Bredde: 78 cm.
Kunstner:
Henrik Have
Tegning | H:108 x B:78cm
År: 1988, ID: 3637A
Højde: 108 cm.
Bredde: 78 cm.
Kunstner:
Henrik Have
Tegning | H:108 x B:78cm
År: 1988, ID: 3638A
Højde: 78 cm.
Bredde: 108 cm.
Kunstner:
Henrik Have
Tegning | H:78 x B:108cm
År: 1988, ID: 3640A
Højde: 97 cm.
Bredde: 72 cm.
Kunstner:
Finn Reinbothe
Tegning | H:97 x B:72cm
ID: 3887A
Højde: 97 cm.
Bredde: 72 cm.
Kunstner:
Finn Reinbothe
Tegning | H:97 x B:72cm
ID: 3888A
Højde: 97 cm.
Bredde: 72 cm.
Kunstner:
Finn Reinbothe
Tegning | H:97 x B:72cm
ID: 3889A
Højde: 97 cm.
Bredde: 72 cm.
Kunstner:
Finn Reinbothe
Tegning | H:97 x B:72cm
ID: 3890A
Højde: 68 cm.
Bredde: 87 cm.
Kunstner:
Jan Skovgaard
Ombrudt tegning | H:68 x B:87cm
År: 1988, ID: 3713A
Højde: 68 cm.
Bredde: 87 cm.
Kunstner:
Jan Skovgaard
Ombrudt tegning | H:68 x B:87cm
År: 1988, ID: 3714A
Højde: 68 cm.
Bredde: 87 cm.
Kunstner:
Jan Skovgaard
Ombrudt tegning | H:68 x B:87cm
År: 1988, ID: 3715A
Højde: 68 cm.
Bredde: 87 cm.
Kunstner:
Jan Skovgaard
Ombrudt tegning | H:68 x B:87cm
År: 1988, ID: 3716A
Tegninger fra 1980erne
Tegningens sanselige, nærværende og energiske streg har bekommet mange kunstnere fra ’det vilde årti’ godt. Fri leg og heftig energi kendetegner mange af de malere, som her viser værker på papir
På denne udstilling kender alle Christian Lemmerz (f. 1959), om ikke andet så for udstillingen på Esbjerg Kunstmuseum, hvor han skabte vild opstandelse med sine grisekroppe, der gik i forrådnelse, så museet måtte forsyne salene med et specielt udluftningsanlæg. Ellers kunne publikum ikke klare stanken! I starten fik de en overraskelse, endda på grænsen til det chokerende. De dumpede hovedkulds ind i noget, de ikke var vant til at se på et museum.
Men hvordan man end vender og drejer ”svinemorderen”, som Lemmerz blev kaldt i flere aviser, er han en kunstner, der arbejder dybt seriøst, ja menneskeligt og filosofisk med problemerne. Han var og er ikke ude på bare at vække opsigt omkring sig selv. Hans Grise-installation havde titlen ”Scene” og afspejlede den grusomme skønhed, som vi også kender fra Sarajevo og andre steder. Den handler om liv, død og opstandelse, om kødet og blodet, som også er det elementære i vores protestantiske trosopfattelse. Men publikum hæftede sig mest ved materialet, nemlig grisekroppene, og heri spejlede de deres fordomme og vildfarelser uden at forsøge at følge kunstnerens tankegang.
Lemmerz, som på denne udstilling ses i en række fine tegninger, er tysk-dansk, uddannet i Carrara i Italien, Paris og på Kunstakademiet i København, hvor han placerede sig stærkt i gruppen ”De nye Vilde”. Han har været med på store udstillinger som ”Inferno” på Statens Museum for Kunst og ”Limelight” på Charlottenborg, hvor hans margarine-skulpturer smeltede og såmænd i den sidste ende lugtede ligeså fælt som grisene i Esbjerg!
Udstillingen rummer også tegninger af den markante Henrik Have (f. 1946), som bor i Ringkøbing, hvor han i øvrigt har skabt megen blæst om en kæmpemæssig beton-terning opført i en rundkørsel. Han er uddannet lærer og som kunstner, hvad man kalder autodidakt. Henrik Have har været med i Fluxus-kunsten og konceptkunsten. Han har eksperimenteret med sprog og billeder, bl.a. inspireret af den amerikanske kunstner Joseph Kosuth. I dag er hans personlige udtryksform maleriet, i en egen lyrisk- abstrakt æstetik, ofte rebusagtig med stærke linjer til filosofi, kunsthistorie og hvad der ellers optager ham. I 1994 viste han sig i øvrigt på Asbæk som en fortræffelig portrætmaler med et billede af Dronning Margrethe, hvor han ligesom havde fået mere med af det, der gemmer sig bag facaden, end man har set det i de mange portrætter, der er lavet af hende.
Store visioner er der også at hente hos Finn Reinbothe (f. 1953), som i 1982 udstillede på Valseværket og fra 1984 var medlem af den nu nedlagte værkstedsgruppe ”Leifsgade 22”, der havde gode navne som Frans Kannik, Anita Jørgensen, Mette Gitz Johansen og Finn Naur Petersen. Reinbothe har sit udgangspunkt i 60’ernes minimal art, og hans værker omfatter fortrinsvis installationer, gulv- og vægobjekter. Han omformer byens systemer, og han bruger som regel industriens materialer som for eksempel træ-paller, kloakriste, gummi, møbelstof og fotografier.
Sidste mand på ”skansen” er Jan Skovgaard (f. 1958) med serien ”Lige I-IV”. Han er mest kendt i det jyske, hvor han har sit udgangspunkt i Århus. Også han er et solidt bud på fremtiden!
Alex Steen (1929-2004)
Kunstkritiker