Højde: 123 cm.
Bredde: 83 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:123 x B:83cm
År: 2002, ID: 4633F
Højde: 83 cm.
Bredde: 123 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:83 x B:123cm
År: 2002, ID: 4634F
Højde: 123 cm.
Bredde: 83 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:123 x B:83cm
År: 2002, ID: 4632F
Højde: 123 cm.
Bredde: 83 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:123 x B:83cm
År: 2002, ID: 4631F
Højde: 123 cm.
Bredde: 83 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:123 x B:83cm
År: 2002, ID: 4630F
Højde: 123 cm.
Bredde: 83 cm.
Kunstner:
Peter Bonnén
Fotografi | H:123 x B:83cm
År: 2002, ID: 4629F
Højde: 70 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:
Peter Holst Henckel
Fotografi | H:70 x B:50cm
År: 2008, ID: 4593F
Højde: 70 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:
Peter Holst Henckel
Fotografi | H:70 x B:50cm
År: 2008, ID: 4594F
Højde: 70 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:
Peter Holst Henckel
Fotografi | H:70 x B:50cm
År: 2008, ID: 4595F
Højde: 70 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:
Peter Holst Henckel
Fotografi | H:70 x B:50cm
År: 2008, ID: 4596F
Højde: 70 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:
Peter Holst Henckel
Fotografi | H:70 x B:50cm
År: 2008, ID: 4597F
Højde: 70 cm.
Bredde: 50 cm.
Kunstner:
Peter Holst Henckel
Fotografi | H:70 x B:50cm
År: 2008, ID: 4698F
Højde: 80 cm.
Bredde: 112 cm.
Kunstner:
Line Selmer Olsen
Fotografi | H:80 x B:112cm
År: 2007, ID: 4617F
Højde: 80 cm.
Bredde: 112 cm.
Kunstner:
Line Selmer Olsen
Fotografi | H:80 x B:112cm
År: 2007, ID: 4618F
Højde: 80 cm.
Bredde: 112 cm.
Kunstner:
Line Selmer Olsen
Fotografi | H:80 x B:112cm
År: 2007, ID: 4619F
Højde: 80 cm.
Bredde: 112 cm.
Kunstner:
Line Selmer Olsen
Fotografi | H:80 x B:112cm
År: 2007, ID: 4620F
Virkelige historier fra hverdagen
Det er hverdagslige motiver, kunstnerne i denne udstilling har fotograferet. Men der er noget mere på spil.
Hver på deres måde forholder udstillingens kunstnere sig til noget både ukendt og måske u-erkendt, noget gådefuldt og foruroligende i hverdagen. De motiver, de har fastholdt, er tilsyneladende banale, men netop gennem kunstnernes udvælgelse, beskæring eller iscenesættelse – de stemninger, de skaber og de historier, de fortæller – henleder de vores opmærksomhed på, at det kendte måske ikke er helt så kendt, som man sådan gik og forestillede sig det.
Billedhuggeren Peter Bonnén (1945-2022) vil i overvejende grad være kendt for sine minimalistiske skulpturer. En anden serie værker består af knækkede fliser i kraftige jernrammer, og denne optagethed af virkeligheden for vores fødder har en sammenhæng med fotografierne i denne udstilling, for under en af sine rejser til Ægypten blev Peter Bonnén fascineret af de mange og meget forskelligt farvede plasticstole, der står alle vegne i Ægypten.
Peter Holst Henckel (f. 1966) arbejder i udstrakt grad med billedmanipulation. Blandt hans absolutte hovedværker er den omfangsrige serie “World of Butterflies”, hvor Henckel gengiver en lang række sommerfugle. Deres i sig selv forførende smukke vinger er imidlertid alle diskret forsynet med pressefotografier, hvor man ser dramatiske og gruopvækkende begivenheder, der har fundet sted i netop den del af verden, hvor den pågældende sommerfugleart lever. På lidt samme måde forholder det sig med “Human Leaves”. Tættere på opdager vi, at der er billeder i bladene, der ligesom i kunstnerens sommerfugleserie synes at handle om overgreb og død, og en pointe kunne være, at Peter Holst Henckel minder os om begivenheder, vi helst fortrænger og gerne så forsvinde som blade i vinden.
Line Selmer Olsen (f. 1973) har som Peter Bonnén også møbler og andet indbo som motiv for sine billeder, men ærindet er et andet end at fastholde farvestrålende plasticstole og hylde kreativiteten blandt såkaldt almindelige mennesker i et fattigt land. Line Selmer Olsens fotografier gengiver tydeligvis en dansk virkelighed. Nogen har båret forskellige former for indbo ned på gaden, hvorfra det nu skal flyttes til en anden adresse. Fraværet er i det hele taget – sammen med den uhyggelige fornemmelse af, at alt ikke er, som man kunne ønske, det var – en gennemgående fornemmelse, man kan få ved mødet med ikke alene Line Selmer Olsens billeder, men også de fleste af værkerne i denne udstilling af nye måder at arbejde med fotografi på.
Torben Weirup
Kunstkritiker og skribent