Dette værk uden titel (1992) er lavet af Peter Holst Henckel og er 100b x 125h – Værket er med i udstillingen Efter poppen.
Den danske kunstner Peter Holst Henckel (f. 1966) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1992, men fik sin debut i slutningen af 1980’erne i et kunstnerdrevet galleri, Baghuset, som han selv var en af initiativtagerne til. Han betragter generelt billedkunst som et redskab til at forsøge at forstå verden og har arbejdet med alt fra traditionelt maleri til fotografi, grafik, video og installation.
Peter Holst Henckels værker befinder sig i krydsfeltet mellem æstetik, politik og poesi. Han låner billeder fra hverdagen, opslagsværker, aviser eller reklamer med mere og sætter dem sammen, så nye betydninger opstår. Kunst og virkelighed mødes på intelligent vis, når han konfronterer det enkle og genkendelige med det komplekse. Billeder er for ham andet og mere end blot dokumentation – de er ladede med direkte og indirekte betydninger, som vi alle inviteres til at afkode.
Henckel arbejder ofte i serier som i værket “World of Butterflies” (1992-2002), hvor 68 forskellige C-prints kombinerer farvestrålende sommerfugle fra hele verden med fotografier af krig og ødelæggelse. Kombinationen af skrøbelighed, skønhed og gruopvækkende historiske begivenheder er med til at understrege, hvordan vi kan erkende og forstå den omgivende verden via kunsten. Henckel har desuden arbejdet med berøringsfladerne mellem det private og det kollektive og undersøgt, hvordan man forklarer verdens til tider foruroligende indretning til et barn.
Peter Holst Henckel har talrige udstillinger bag sig og er repræsenteret på en lang række danske museer. Blandt hans udsmykninger er Psykiatrisk Center i Ballerup, Carlsberg Museum i Valby, Det nye Skuespilhus i Kbh. og Rambølls Hovedkvarter i Ørestaden og KUA. I 2006 modtog han Eckersberg Medaljen.
I videoen her fortæller Henckel om sin tilgang til det store Flora Danica projekt, han og andre danske samtidskunstnere bidrog til i 2013: